Nous recursos per fer ciència ciutadana a les aules

  • Educació
  • 02.11.2021

El concepte Ciència ciutadana permet apropar la ciència a nois i noies d’una manera més vivencial i afavoreix l’aprenentatge de fenòmens complexos com és el de la presència de plàstics en el medi marí.

L’MMB fa 6 anys que duu a terme el programa educatiu Observadors del Mar Microplastic watchers en col·laboració ambl’Institut de Ciències del Mar -CSIC i el Centre d’Estudis Avançats de Blanes-CSIC. Aquest curs el programa compta amb nous recursos educatius que permeten als docents participar en una de les propostes de ciència ciutadana més rellevants. Però, què és la ciència ciutadana?

Una mirada enrere

La Ciència Ciutadana no és nova. Durant el segle XIX molts científics van fer les seves recerques amb observacions i informacions desinteressades que aportava la ciutadania, coneixedora del territori i interessada per conèixer la natura.

Les informacions aportades per carta per moltes persones van ajudar a Charles Darwin a escriure la seva teoria de l’evolució. Ell, tot sol, no hagués pogut tenir totes les evidències científiques per poder-ho fer.

No és fins els anys 90 que el Cornell’s Laboratory of Ornithology utilitza per primera vegada el concepte de Ciència Ciutadana. Com a conseqüència de la gran quantitat de dades de poblacions d’ocells que recollien els naturalistes.

La irrupció d’internet fa que la participació ciutadana passi de pocs milers, a centenars de milers de persones que poden aportar informació. Al mateix temps creix la necessitat de divulgar i transferir resultats d’una recerca a la ciutadania de forma intel·ligible (Perelló, 2014).

Observadors del Mar-Microplastic Watchers, una iniciativa de ciència ciutadana

El curs 2016-17, l’MMB posa en marxa el programa educatiu Observadors del mar – Microplastic Watchers, en col·laboració amb l’Institut de Ciències del Mar (CSIC) i el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CSIC).  Aquest neix com a eina educativa per implicar als centres educatius de primària i secundària en el context del projecte Observadors del mar desenvolupat des de l’Institut de Ciències del Mar (CSIC).

Observadors del mar implica tota la ciutadania en la recopilació de dades i comparteix observacions i l’experiència de la ciutadania sobre fenòmens que ocorren en el mar, amb la finalitat de fer recerca marina en diversos projectes.

Observadors del mar – Microplastic Watchers però, implica l’alumnat de primària i secundària: L’alumnat participant forma part d’una xarxa d’estacions de mostreig repartides pel litoral de Catalunya i Balears on treballen conjuntament amb la comunitat científica per fer un diagnòstic de la presència, abundància i variabilitat de micro i mesoplàstics a les platges dels seus municipis.

Les dades recollides durant el procés de recerca que es fa a la platja, es comparteixen en el web del projecte Observadors del mar i la comunitat científica les utilitza per fer la seva recerca.

Amb aquest procés participatiu es crea coneixement de forma conjunta i l’alumnat participa en una experiència molt vivencial que afavoreix el seu procés d’aprenentatge.

Noves propostes per treballar a l’aula

Aquest curs 2021-2022 el Museu Marítim posa a l’abast de mestres i professorat nous recursos:

Aquesta està pensada perquè el centre treballi de forma totalment independent.

Consta d’un conjunt de 10 propostes didàctiques i el o la docent és qui escull si treballar-les totes; o si fer-ne només algunes; o bé que serveixin d’orientació d’un projecte que el o la docent es faci a mida de les necessitats i interessos del seu alumnat.

Cadascuna de les propostes didàctiques es presenta en forma de repte. S’ha elaborat una fitxa que es pot utilitzar tal qual o fer-ne les adaptacions que es considerin necessàries.

És important assegurar la recollida de dades de micro i mesoplàstics i seguir estrictament el protocol perquè les dades tinguin la validesa científica que es requereix. D’altra banda, cal tenir present que hem d’assegurar, en tot moment, que l’alumnat mobilitzi les seves idees prèvies mitjançant preguntes, pluja d’idees, etc.

Recollida de mostres a la platja.
  • Com fer la comunicació de la recerca?

Una de les propostes educatives que es presenta a la guia docent és el disseny d’un campanya de sensibilització. És important donar a conèixer els resultats obtinguts i les conclusions extretes durant la recerca per tal que l’entorn de l’alumnat (companys del centre educatiu, pares, veïns…) prenguin consciència de la problemàtica dels plàstics en el medi marí i actuïn en conseqüència.

En acabar el curs es convida a tots els centres educatius participants a presentar les campanyes de sensibilització en un acte de cloenda que se celebra al Museu Marítim.

  • Joc interactiu Què saps del projecte?

Un cop presentat el projecte l’alumnat pot avaluar els seus coneixements sobre el mateix realitzant el Quiz Què saps del projecte? Amb aquest joc es pretén que l’alumnat entengui quin és l’objectiu del projecte, quines són les hipòtesis de treball i el paper de l’alumnat a Microplastic watchers.

Aquest curs suposa la consolidació del projecte educatiu que enguany compta amb la participació de 13 centres educatius i 931 alumnes. D’aquests, nou  centres han incorporat Observadors del Mar Mircroplastic watchers a la seva activitat docent estable. D’aquesta manera la Ciència ciutadana es veu com una forma d’apropar la ciència a l’alumnat d’una manera més vivencial i que forma part d’un projecte de recerca real, el que afavoreix l’aprenentatge de fenòmens complexos com és el de la presència de plàstics en el medi marí.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí