A bord del SS Canadà

  • Foto de mar
  • 10.03.2023

L’any 2021 el Museu Marítim de Barcelona va ingressar una col·lecció fotogràfica que consta de 37 fotografies i que va ser adquirida per mitjà de la donació del senyor Jaume Cifré. El format de les fotografies,  còpies a la gelatina i plata, és de 13×18 cm.

En elles s’hi observa la vida a bord de S.S. Canadà, amb imatges de la coberta i dels seus tripulants, processos de càrrega del vaixell, imatges del port de la ciutat d’Argel, algun altre port no identificat i el paisatge de la costa africana.

Les fotografies presenten un bon estat de conservació, tot i patir un cert balcament i que, en algunes d’elles, hi ha mirall de plata. Pel que fa  a la conservació, es van netejar amb un pinzell en primera instància per tal de treure la mica la pols que tenien, i posteriorment es van dipositar en sobres de conservació. S’ha fet una digilització de consulta, i els originals estan guardats al dipòsit a una temperatura de 18ºC i humitat relativa del 40%.

El Canadà va ser construït a les drassanes de La Seyne sur Mer a Var, França l’any 1911 i va començar el seu servei un any després, l’any 1912, a càrrec de Compagnie Cyprien Fabre. En un primer moment feia la línia de Nova York. El vaixell va ser requisat durant la Primera Guerra per ser usat com a vaixell hospital fins al 1916, i després usat per al transport de tropes. Va tornar a la línia de Nova York, fent després de creuer per l’Orient mitjà, a partir dels anys trenta, la línia africana. Durant la Segona Guerra Mundial va ser usat novament com a vaixell hospital, i posteriorment per al transport de tropes, realitzant viatges a la costa d’Àfrica i després al Mediterrani, fins al 1944. L’any 1947 va tornar a fer la línia africana fins l’any 1952 en que va ser destruït. Aquest vapor tenia 9684 tones, 150 metres d’eslora, capacitat per 310 passatgers (110 de primera classe i 200 de segona classe) i 1.800 dormitoris.

Les fotografies les situem vora els anys 45 al port d’Argel i l’Àfrica central. En destacarem les següents:

  • Coberta del S.S. Canadà on s’hi poden veure passatgers i tripulants del vaixell, generalment vestint amb colors clars i alguns d’ells porten un barret típic de l’època. (103173F MMB)
  • En aquesta primera imatge es pot observar un retrat al pont del S.S Canadà, amb un oficial i, possiblement, la seva família. En primer terme, un telègraf. (103177F MMB)
  • S’hi observen tres homes a la coberta, juntament amb unes caixes de mercaderia estibades. En una d’elles s’hi pot llegir “Alger”, port on es deixarà la mercaderia i un grup més gran d’homes al pont. (103179F MMB).
103179F MMB. Detall port “Alger”
  • Barques abarloades al S.S. Canadà amb càrrega, es destaca els treballadors encarregats de fer la càrrega descansant. (103183F MMB)
103183F MMB. Detall treballador
  • Treball de càrrega des del mateix port, feta en cadena de manera manual. S’hi observa com carreguen sacs i caixes, possiblement de plàtans. (103186F MMB) 
103186F MMB. Detall treballs estiba
  • Imatge del Port d’Argel vista des del mar. (103189F MMB)
  • Moviment de la càrrega a l’interior del vaixell. (103197F MMB)
  • Moviment de la càrrega (sacs i caixes) a l’interior del vaixell, mitjançant màquines. Aquestes són dipositades a la mateixa coberta (103198F MMB)
  • Caiucs al costat del S.S. Canadà, possiblement a la costa africana central. Un dels natius, a bord d’un caiuc també anomenat Canadà, té al cap un barret de copa. (103199F MMB)
103199F MMB. Detall d’africà amb barret de copa

Et convido a visionar tot el lot de fotografies donades al Museu aquí. O també al catàleg en línia de l’MMB.

Pol Conangla, estudiant del Màster en Museologia i Gestió del Patrimoni Cultural

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí