El pailebot Santa Eulàlia, protagonista a l’aula

  • Educació
  • 06.09.2023

El pailebot Santa Eulàlia ha estat el protagonista del projecte educatiu desenvolupat per l’alumnat de l’escola Ferdinand de Lesseps.

Nolwenn Patin és professor de l’École Française Ferdinand de Lesseps, de Barcelona. El curs 2021-2022, el seu alumnat de 5è de primària va construir la maqueta d’un vaixell de vela, l’Star Clipper.

Aquest projecte, que va durar 5 mesos, va permetre el desenvolupament de diferents matèries i dinàmiques de treball competencials, transversals i incloses en el currículum educatiu.

Per al curs 2022-2023, el Nolwenn va pensar repetir l’experiència, construint un model del pailebot Santa Eulàlia.

Després de tot un curs, el resultat va ser espectacular i Nolwenn Patin ens explica una mica més com ha estat l’experiència…

Quina ha estat la motivació per a fer aquest projecte?

Els alumnes de 5è de primària del col·legi es beneficien cada any de 12 sessions de classes de vela, i des de fa diversos anys, el tema de la vela s’ha convertit en un dels projectes clau de 5è de primària.

Per què heu triat el pailebot Santa Eulàlia per a il·lustrar-ho?

Molts alumnes coneixen el pailebot Santa Eulàlia per ser el que porta als Reis Mags per exemple, o també el coneixen de veure’l amarrat en el Port Vell de Barcelona.

Tot i això, els protagonistes del projecte han estat…

Els protagonistes del projecte ha estat essencialment l’alumnat. El tutor de la classe (jo mateix) i una professora de reforç escolar hem ajudat els alumnes a portar a terme el projecte entre novembre del 2022 i juny del 2023.

Alumnes de 5è de primària de l’École Française Ferdinand de Lesseps, de Barcelona. treballen en la maqueta del pailebot Santa Eulàlia.

I com ha estat el procés?

Treballàvem amb la meitat del grup quan era possible i sinó, amb la classe sencera. Una hora per setmana com a mínim. Al final del curs, gairebé li dedicàvem tot el temps a la construcció.

Com us heu documentat per a fer tot el procés? Heu trobat suport per part del museu? I fora d’ell, heu trobat algun tutorial o enllaç que us hagi servit?

Gràcies al Museu, vam poder visitar el vaixell l’octubre del 2022. Aquest dia traiem moltes fotos i informació sobre el vaixell.

L’educadora ens va deixar dos dibuixos molt detallats del vaixell, un de costat, i un altre de tota la part del pont, vist des de dalt. A partir d’allí vam poder començar a mesurar cada vela, reproduir-les en patrons de cartró per a després traçar-les en tela, tallar-les i cosir-les a màquina.

Aquests dos dibuixos han estat essencials perquè, a partir d’ells, ho vam poder mesurar gairebé tot. Ens va ajudar també un llibre que es va publicar sobre el Santa Eulàlia on hi havia moltes fotos i més dibuixos (aquest llibre és a la biblioteca Andreu Nin).

Què ha suposat el projecte per a l’aprenentatge del vostre alumnat? Què us ha aportat?

El projecte va motivar des del principi als alumnes.

Una part del programa de matemàtiques els era indispensable per a avançar en la fabricació: mesurar, multiplicar (amb dècimes), calcular un angle i reproduir-lo, traçar un triangle amb instruments…

El treball en grup sempre és interessant. Els alumnes s’ajuden entre si, aprenen a partir d’una situació real, utilitzen eines o màquines com a trepant, màquina de cosir i això els motiva molt.

Heu viscut alguna anècdota o vivència que vulgueu ressaltar?

Justament en l’ús del trepant i de la màquina de cosir hem vist alumnes sobresortir quan en classe podien mostrar més dificultats en activitats més convencionals. En tot cas, han demostrat que eren perfectament capaços de treballar a partir d’aquestes màquines. Ens van sorprendre molt.

Quina valoració feu del projecte?

Va ser una experiència única tant per a professors com per als alumnes. Tota la seva vida es recordaran del Pailebot Santa Eulàlia i del Museu Marítim de Barcelona.

Teniu alguna altra proposta per als pròxims cursos que també tingui relació amb el mar?

Estic pensant a fer maquetes de fars de tot el món. Primer anirem a visitar un far de la costa catalana (no sabem encara quin). Després, els alumnes recopilaran informació de fars d’Espanya, França, Portugal, Itàlia…, i després, a fabricar.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí