El mar i els vaixells, situació d’aprenentatge

  • Educació
  • 20.02.2024

Una situació d’aprenentatge on el mar i els vaixells són els protagonistes.

El MMB treballa per aconseguir crear, conjuntament amb professorat i alumnat, projectes educatius que incloguin la navegació, el patrimoni i la cultura marítima  en els seus eixos de treball.

Al llarg del curs 2023-2024, el mar ha entrat a l’aula de 2n de primària de l’institut escola Elisabets, de Barcelona, en el marc del projecte educatiu “Apadrina el teu equipament”, una proposta coordinada per la Fundació Tot Raval per promoure projectes de col·laboració entre centres educatius i equipaments culturals del barri.

 A partir de l’exposició Sama-Bajau. Nòmades de la mar organitzada al museu sobre una comunitat filipina vinculada amb el mar, es va poder establir un primer lligam amb l’alumnat de l’escola, gran part del qual és també d’origen filipí.

Marta Queraltó, mestra del curs, ens explica com ha estat aquesta col·laboració.

Per què vàreu triar el mar com a font d’inspiració i recurs educatiu?

Vam triar el mar de manera sobrevinguda.

La fundació Tot Raval ens va proposar un Apadrinament amb el Museu Marítim i ens va semblar una molt bona oportunitat ja que “el mar” ens permet treballar moltíssims aspectes pedagògics i curriculars.

Volíem treballar aspectes de medi natural, social i cultural, així com d’altres relacionats amb altres àmbits com l’artístic o el lingüístic.

A més, el fet de treballar amb un museu al qual podem arribar caminant ens permet que el nostre alumnat conegui també el barri i els voltants, i ens facilita el treball de les competències transversals així com de diferents vectors. 

Quina ha estat la situació d’aprenentatge que heu plantejat amb el vostre alumnat? S’han assolit els objectius establerts?

La nostra situació d’aprenentatge té com a context el mar i els vaixells.

Això ens permet treballar objectius i competències del coneixement del medi natural i social de diferents maneres, però d’una manera molt vivencial.

Com a repte, tenim pensat fer una exposició pública dels diferents aprenentatges. D’aquesta manera, l’alumnat podrà compartir amb les famílies el que ha après i com ho ha après.

Pensem que això ens permetrà el treball de l’àmbit lingüístic i altres aspectes relacionats amb les competències transversals de personal, social i d’aprendre a aprendre i la competència ciutadana.

Quines han estat les activitats que heu fet en col·laboració amb el Museu Marítim?

Hem visitat l’exposició Sauma Bajau, sobre cultura filipina.

Tenint en compte que un gran percentatge del nostre alumnat és d’origen o de família filipina, l’exposició ens ha servit d’impuls per les diferents activitats posteriors.

També hem fet après com es belluguen els vaixells i per què suren els vaixells, fent diferents hipòtesis i comprovacions.

Hem tingut la sort de fer un viatge en “Golondrina” pel port de Barcelona i poder conèixer d’aquesta manera els diferents tipus de vaixell que es troben en el mateix.

Cal destacar que gran part de l’alumnat de la classe era la primera o la segona vegada que pujaven a un vaixell i que ha estat un luxe poder compartir aquesta experiència amb tots ells i elles.

Per últim, tenim pendent “trobar un tresor” i aprendre alguna cosa més sobre pirates i potser visitar el vaixell Santa Eulàlia.  

De quina manera, aquestes activitats us han servit per assolir els objectius del vostre projecte?

Les activitats que hem realitzat amb el museu ens han donat en alguns casos un tastet per tenir noves motivacions per seguir investigant i aprenent coses noves.

Per exemple, al parlar de Filipines, arrel de l’exposició, i veure-ho a un Globus Terraqui, l’alumnat s’ha preguntat per què nosaltres no ens movem del terra si la Terra està en costant moviment. 

En d’altres activitats, ens ha servit per treballar i consolidar alguns dels objectius que ens havíem plantejat.

Quines altres activitats heu fet al vostre centre educatiu?

Al nostre centre hem realitzat moltes activitats aprofitant aquesta situació d’aprenentatge que ens ha permès treballar altres competències.

Hem pogut treballar l’àmbit lingüístic i artístic escoltant i aprenent cançons que parlen de pirates i jocs de picar de mans.

També hem pogut gaudir de la lectura de diferents llibres sobre el mar, animals marins, vaixells, pirates… tant llibres de coneixements com àlbums il·lustrats o contes.

Hem aprofitat el Carnestoltes per disfressar-nos de pirates i aprendre diferents complements que porten: ulleres de llarga vista, pegat, lloro…

Hem elaborat una bandera de la classe que ens ha permès reforçar la cohesió i el sentiment de pertinença al grup, aspectes de la competència personal, social i d’aprendre a aprendre.

Hem descobert missatges amb “codis” secrets. Hem reflexionat sobre accions responsables orientades a l’ús sostenible del mar i de l’aigua, pensem que molt important a més en aquest context de sequera; i el respecte per tot el que engloba el mon marí, que a més de la competència ciutadana es poden relacionar amb el vector de ciutadania democràtica i consciència social.

Així doncs, ha estat i està sent un plaer aquest treball amb el Museu Marítim que ens ha permès i ofert moltes oportunitats que no haguéssim pogut veure ni viure de la mateixa manera si no haguéssim sortit de l’aula.


  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí