De Montjuïc al mar, projecte sobre la Barcelona medieval

  • Educació
  • 11.12.2024

De Montjuïc al mar: el projecte educatiu sobre la Barcelona medieval de l’Institut Lluís Vives de Barcelona.

Roser Orquin docent de l’Institut Lluís Vives de Barcelona ens explica el projecte sobre la Barcelona medieval que han dut a terme amb l’alumnat de 2n d’eso i en el que el Museu ha estat un element clau.

L’experiència al Museu

La visita al Museu Marítim de Barcelona ha estat una peça clau en el projecte sobre “Les relacions internacionals a la Barcelona medieval”, desenvolupat per l’alumnat de 2n d’ESO de l’institut Lluís Vives, situat al barri de Sants.

Les instal·lacions del museu han esdevingut un autèntic laboratori d’aprenentatge on els i les estudiants han pogut submergir-se en la rica història marítima de la ciutat.

A través de les col·leccions del museu, els i les joves han descobert que el port medieval de Barcelona era molt més que un punt d’intercanvi comercial: era una porta oberta al món que connectava cultures, idees i coneixements.

L’experiència al museu els ha permès comprendre la complexitat de la construcció naval medieval, conèixer els diferents oficis vinculats al mar i entendre com el comerç marítim va contribuir a fer de Barcelona una ciutat cosmopolita i pròspera.

Aquest aprenentatge s’ha complementat amb diverses visites al castell de Montjuïc, on l’alumnat ha estudiat la Torre del Farell i el seu paper crucial en la vigilància del port i les comunicacions marítimes. La combinació d’ambdós espais patrimonials ha permès als nois i noies establir connexions entre la vida marítima i els sistemes de vigilància i comunicació de l’època.

El projecte, emmarcat dins del programa Patrimonia’m de l’Institut de Cultura de Barcelona, ha culminat amb la creació d’un sistema de codificació per a missatges entre la torre i la ciutat, inspirat en els mètodes de comunicació medievals. Aquest exercici pràctic ha ajudat els i les joves a comprendre la importància de les comunicacions en una ciutat portuària com la Barcelona medieval.

La col·laboració amb el Museu Marítim ha estat fonamental per assolir els objectius del projecte: entendre la importància de les comunicacions internacionals en la transmissió d’idees i productes, comprendre el paper de les torres de guaita i desenvolupar habilitats de treball en equip. L’experiència demostra el valor del patrimoni marítim com a recurs educatiu i la seva capacitat per connectar els i les joves amb la història de la seva ciutat.

Aliances educatives del Museu Marítim de Barcelona

El patrimoni marítim, custodiat i difós pel Museu, es converteix en una extensió de l’aula. És un espai on els i les estudiants poden connectar amb coneixements contextualitzats a través de metodologies actives com l’aprenentatge per projectes i l’aprendre fent. Aquesta funció educativa fa que les escoles considerin el Museu no només com una visita complementària, sinó com un recurs essencial per reforçar l’aprenentatge, incorporant una dimensió pràctica i vivencial difícil d’assolir dins les quatre parets de l’aula.

En aquest sentit el Museu Marítim fa una aposta per programes co-construïts entre el Museu i els centres educatius per desenvolupar projectes personalitzats. Aquests processos col·laboratius permeten un treball més profund i significatiu que vincula els interessos de l’alumnat amb el patrimoni marítim.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí