Últims dies abans d’inaugurar l’exposició de càmeres de fotografia submarina

  • Foto de mar
  • 16.10.2014

Aquesta setmana estem en la recta final dels preparatius de l’exposició Càmeres submarines. El repte de fotografiar sota l’aigua.

L’esquelet vertebrador de la mostra (plafons, vitrines, parets) està agafant forma en una de les naus de les Drassanes que acollirà els més de 160 objectes que varem acollir la setmana passada: càmeres fotogràfiques, caixes estanques, fotografies, equips d’immersió, llibres, i documents, datats des de finals del segle XIX fins a l’actualitat. El gruix principal el conforma la magnífica col·lecció del Dr. Andrés Clarós, que aproximadament ens ha cedit uns 120 objectes, majoritàriament caixes estanques i càmeres, alguns d’ells de valor incalculable. També hem fet la recepció de material fotogràfic i d’immersió datat a partir dels anys 50 provinent majoritàriament de la col·lecció privada del prestigiós fotògraf submarí, Enrique Dauner. Un veritable plaer treballar amb ells, i disposar del seu coneixement i les seves col·leccions que han cobert la major part del material expositiu.

Algunes de les càmeres de la col·lecció Clarós en la reserva del Museu.
Qui anava a dir, fa un any i mig, el decurs d’aquests esdeveniments! Tot va començar quan, mesos enrere, el Dr. Andrés Clarós va venir al Museu proposant-nos una exposició sobre la seva impressionant col·lecció de càmeres submarines, la més important del mon amb peces, algunes d’elles, exemplars únics. La veritat és que la seva proposta encaixava amb un anhel que ens rondava pel cap: el 2014,  una data molt especial doncs es celebra el 175 aniversari del naixement oficial de la fotografia. I des del Museu Marítim volíem sumar-nos als actes i activitats que es preparaven arreu del món, amb la nostra aportació lligada a la temàtica marítim: la fotografia submarina. Diguem-ne que aquell dia, amb l’Andrés varem començar a gestar la idea en aquell mateix moment: construiríem una historia sobre la fotografia submarina molt lligada a l’adaptació de l’home al medi marí. Per això necessitàvem la col·laboració de l’Enrique Dauner que, des d’un bon començament, s’hi va sumar al projecte. Per donar forma al projecte varem contractar a l’equip dirigit per Marta Arnal.



El testimoni fotogràfic certifica en quin estat ha arribat la peça

La restauradora Teresa Sala i la conservadora Dolors Jurado
contrastant les fitxes de cada un dels objectes

                                              

Andrés Clarós (Co-comissari) i la restauradora Cristina Latorre.
Foto cortesia: E. Dauner 


En la recepció dels més de 160 objectes, supervisats per l’equip de restauració i conservació del Museu, s’ha documentat minuciosament l’estat en que hem acollit cada una de les peces provinents de fora del Museu, les quals majoritàriament han arribat en bon estat de conservació, per la qual cosa, la majoria d’intervencions realitzades han estat una neteja superficial. En aquest sentit, també hem d’agrair l’ajut de l’Enrique Dauner que, com a expert en la restauració i reparació de material d’immersió “vintage”, ens està assessorant en temes d’intervenció i conservació dels equips de submarinisme del Museu, com és en el cas de l’equip que tenim del gran pioner de la immersió a Catalunya (i Espanya), Eduard Admetlla, en la seva fita de record mundial d’immersió amb escafandre autònom a 100 metres de profunditat, l’any 1957. Aquest material serà visible en una de les vitrines de l’exposició, junt amb una de les càmeres utilitzada per Admetlla, actualment provinent de la col·lecció Clarós (recomanem que llegiu l’article publicat en la revista Buceadores d’aquest mes d’octubre, en la que Andrés Clarós narra com va descobrir aquesta càmera que ara ja forma part de la seva col·lecció).

Enrique Dauner amb el maniquí del vestit d’immersió d’Eduard Admetlla
Enrique Dauner i la restauradora Carmen Vázquez intercanviant opinions

La restauradora Teresa Sala i la conservadora Silvia Dahl (co-comissària) inspeccionant
l’equip d’immersió. Foto cortesia: E. Dauner

Aquests últims dies previs a la inauguració estem col·locant els objectes en l’espai expositiu, tots ells tancats en vitrina, a fi de garantir la conservació i seguretat durant els gairebé sis mesos vinents.
Els tècnics Domingo Cerezo i Juan Santacreu col·locant càmeres en les vitrines
Teresa Sala i el tècnic Juli Ubach supervisant una de les caixes estanques
abans de col·locar-la en vitrina
L’exposició està destinada al gran públic i també al públic especialitzat, per això hi ha dos nivells de lectura per aquesta història de la fotografia submarina, acompanyada d’aquells elements que han fet possible l’adaptació de l’home al medi. Es donarà joc a entendre alguns dels fenòmens que afecten la visió submarina, en uns espais d’interacció amb el visitant, pensada sobre tot per aquells visitants menys coneixedors de les lleis físiques del medi. Algunes preguntes com, “Per què veiem borrós sota l’aigua?”, tindran una resposta. També es jugarà amb el visitant perquè es retrati amb uns protagonistes molt especials…I, com és habitual en les exposicions del Museu, la mostra s’ha adaptat també als discapacitats visuals.
Recordeu, inaugurem el 23 d’octubre. La podreu visitar fins el 12 d’abril de 2015. Us hi esperem!
Post escrit per Silvia Dahl. Arxiu Fotogràfic
Àrea de Col·leccions i Coneixement del Museu Marítim de Barcelona

Posts relacionats:

Les primeres fotografies del fons marí

La fotografia submarina de Hans Hass entra al Museu

La teva foto a l’exposició de càmeres submarines

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí