Em dic Albert Costa i estudio Història de l’Art a la Universitat de Barcelona. Fa unes dues setmanes vaig començar a fer pràctiques a l’Arxiu Fotogràfic del Museu Marítim. Vaig triar fer-les en aquest lloc per la meva relació amb el mar, com a barceloní que sóc, però també perquè m’agrada el seu color, el so de les onades i com la llum del sol es reflecteix en el mar. Per aquests motius vaig triar fer aquí les pràctiques, pensant que potser tindria ocasió de veure algunes imatges d’activitats marítimes, per exemple pesca o esports marítims, així com per tot el que podria aprendre d’una institució viva i activa, que a més a més es troba en un edifici preciós, com podeu constatar tots els que hi heu estat.
Uns dies abans que comencés les pràctiques, l’Arxiu Fotogràfic va rebre una donació d’en Panxo Pi-Suñer, director de la revista Surf a vela, que consisteix en una sèrie de carpetes amb anelles, plenes de diapositives i, en principi, documentació sobre aquestes, i gran nombre de cd’s amb còpies de fotografies.
Aquesta donació es va anar a buscar en vehicle a la seu de la revista Surf a Vela, on es trobava tot el material en capses de cartró que es van dur al Museu Marítim. Un cop van arribar aquí es van deixar en la sala de quarantena, com és habitual en totes les adquisicions que es produeixen, on es va revisar el seu estat de conservació, per si hi hagués algun fong o altre agent que pogués perjudicar la resta de la col·lecció i el fons del Museu. En aquesta sala es va netejar la pols amb l’ajut d’un aspirador i es van posar en capses netes, però també es va haver de llençar una sèrie de carpetes, doncs estaven danyades per fongs. Tot aquest procés es va realitzar abans que jo comencés a treballar-hi.
La meva feina, en un primer moment, consisteix en la realització d’un
inventari en un document Word, on vaig anotant la referència de cada carpeta o capsa de la donació i el seu contingut, com per exemple 241 diapositives, etc. Després he començat a fer un document Excel amb les primeres dades de cada imatge, abans d’introduir-les a la base de dades. La informació de que consta aquest segon document és la següent: número de registre, nom de l’objecte (la majoria són diapositives), descripció i títol (principalment consisteix en moments diferents d’una regata de windsurf), autor, lloc, any, matèries (classificació de la imatge per permetre la seva localització quan es faci una recerca temàtica), procedència original i, en últim lloc, inscripcions. El número de registre no només l’escric en aquest document sinó també en la pròpia diapositiva, la qual agafo amb uns guants per evitar possibles ditades mentre escric el número amb un llapis, i a continuació la guardo en una funda de conservació, en la qual, en el cas de fotografies o negatius hi anoto el número de registre per no malmetre la imatge, i després guardo aquestes fundes en una capsa pensada per una bona conservació.
La tasca de documentar la imatge és difícil perquè en molts casos no hi ha anotat l’autor, la data o la ubicació, o en cas que hi sigui no ho entenc. És per aquest motiu que s’haurà d’agrair la decisió d’en Panxo Pi-Suñer de venir, més endavant, a ajudar-nos a explicar el que sap de totes aquestes imatges, de manera que es podran omplir camps que en aquests moments estan en blanc, que en aquest cas és d’especial importància perquè el fons fotogràfic del Museu fins ara no tenia gaires fotografies de windsurf.
Pel que he vist fins ara aquesta col·lecció tracta especialment regates de Windsurf en diferents parts del món, però tot just he començat la feina i poden aparèixer sorpreses que variïn aquesta primera impressió.
|
L’Albert fent tasques d’inventari. |
Post escrit per Albert Costa, estudiant d’Història de l’Art,
de la Universitat de Barcelona