Refotografiar les Drassanes. Un viatge en el temps

  • Foto de mar
  • 23.04.2013
Fa ja un temps que sentim parlar del concepte de la Refotografia, potser desconegut per tot aquell que no estigui familiaritzat amb el món de la fotografia. Aquesta setmana hem pogut parlar amb en Ricard Martínez, fotògraf que està fent servir aquesta tècnica al Museu Marítim i hem assistit a una part del procés.



Drassanes Reials de Barcelona. Foto: Ricard Martínez

Refotografiar consisteix en fer una foto des del mateix lloc on es va fer anteriorment una altra, ja sigui fa uns mesos o fa molts anys. Per portar a terme aquesta feina cal seleccionar una imatge antiga i ser capaç de trobar el lloc exacte, no només el que apareix a la imatge, sinó també el punt de captura. Un cop obtinguda aquesta nova fotografia, es superposa a l’antiga per tal de fer-les quadrar.

En preguntar-li com va començar a introduir-se en aquest món, en Ricard explica una curiosa anècdota personal. L’any 2005 li van regalar deu plaques de vidre amb imatges de diversos indrets de Barcelona el 14 d’abril de 1931, dia de la proclamació de la II República. Vist el gran interès d’aquest material, va investigar on van ser preses per a refotografiar-les. A partir d’aquest moment va continuar amb altres fotografies i indrets, posant en marxa el projecte de l’Arqueologia del punt de vista: http://www.arqueologiadelpuntdevista.org/



Drassanes Reials de Barcelona. Foto: Ricard Martínez

El projecte que està duent a terme a les Drassanes és el primer cop que realitza un treball a l’interior d’un edifici històric, superposant diversos instants de la seva història. El primer pas va ser trobar el lloc exacte des d’on es va fer una fotografia  prèviament seleccionada, intentant trobar coincidències en les columnes i els arcs de les naus per poder-la ubicar. Quan es va trobar el punt concret, tota la feina quedava en mans d’en Ricard que va començar a fer proves amb la càmera i l’ordinador per a fer quadrar les dues imatges.  L’últim pas in situ va ser la presa de la fotografia definitiva que s’utilitzarà com a base.

En aquest cas la fotografia antiga triada per a superposar va ser una de l’excavació arqueològica realitzada durant l’última rehabilitació de l’edifici. Juntament amb ella i la fotografia del mateix lloc actualment, s’afegirà una tercera capa  que representi la mateixa part de l’edifici en una època molt més antiga. D’aquesta manera el resultat serà l’evidència del pas del temps a les Drassanes Reials en una imatge, anys d’història en un únic cop d’ull.
Segons paraules d’en Ricard, amb aquest procés es volen unir diferents moments en un mateix lloc, posant en comú dos passats diferents i un present que es convertirà també en passat i que a la vegada pot representar un futur.
Vist des d’una perspectiva de l’experiència que suposa, en Ricard destaca el fet de poder trobar el lloc exacte on un altre fotògraf va ser abans, veure la perspectiva que aquell va veure, posar els peus al mateix lloc,  i finalment col·locar la càmera en el punt  on algú ho va fer abans, relacionant així a més a més dels moments històrics també les persones: el primer fotògraf, el segon fotògraf i els que observen la fotografia final.
Esperem veure aviat el resultat d’aquesta feina que ens permetrà observar en un mateix pla una part de l’evolució històrica de l’edifici de les Drassanes Reials, posant en relació tres moments, comparant-los des del mateix punt de vista i podent fer una interpretació del lloc diferent a la que estem acostumats.

Post escrit per Laura Codina i Estrella Palacios,
alumnes en pràctiques del Master de Gestió del Patrimoni Cultural 
  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí