Ahir dimecres, 22 d’octubre, es va posar en marxa A tota vela!, una nova activitat enquadrada en el programa pedagògic del Museu Marítim de Barcelona, dirigida sobretot a l’alumnat de primer cicle d’educació primària.
Aquesta activitat té com a principal objectiu presentar el vaixell com a mitjà de transport, introduint conceptes com la construcció, els usos, la flotabilitat, la propulsió…
Diuen que una imatge val més que mil paraules, i és per això que us oferim una sèrie de fotografies preses durant la primera sessió per a presentar la dinàmica d’aquesta nova activitat. Esperem que sigui del vostre interès!
![](https://3.bp.blogspot.com/-j_JW20UTnTM/VEi4YTIpAAI/AAAAAAAAD5Q/GkojgCXapVY/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B2.JPG) |
Què és un mitjà de transport? Quin va ser el primer? Quants mitjans de transport coneixeu? Què és realment un vaixell? |
![](https://2.bp.blogspot.com/-eNJiUgLjVLI/VEi4iY6MZgI/AAAAAAAAD5w/IEoeVCeGk8o/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B3.JPG) |
Per què sura un vaixell? Quins materials podem fem servir? Quina forma ha de tenir un vaixell?
|
![](https://3.bp.blogspot.com/-os6mk9aZXPs/VEi4hiTGXnI/AAAAAAAAD5o/Ihj4WGWyhHg/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B4.JPG) |
El ferro, sura? I com és que hi ha vaixells de ferro?
|
![](https://3.bp.blogspot.com/-jtGFKV3brLk/VEi4lHIWa3I/AAAAAAAAD54/jKHpB0FD03I/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B5.JPG) |
Un vaixell ha de complir cinc condicions mínimes: ha de flotar i ha de tenir estabilitat, com aquesta barca de pesca. Però també ha de tenir capacitat de càrrega, ha de poder encabir el que ens interessi (en aquest cas, les captures). |
![](https://1.bp.blogspot.com/-X-_bWaj8eYc/VEi4qjzbjXI/AAAAAAAAD6I/KMRHhRD3W34/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B6.JPG) |
Un vaixells s’ha d’adaptar al medi: un caiuc com aquest, per exemple, està pensat per navegar per rius o a ran de costa. |
![](https://2.bp.blogspot.com/-bZIAp--2GQ8/VEi4o_WwUhI/AAAAAAAAD6A/YFBHCnaqb_g/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B7.JPG) |
Per últim, un vaixell ha de tenir autonomia i capacitat de govern. Per això farem servir els rems, veles, com en el cas d’aquesta jangada, o un motor per impolsar-nos, i un timó per dirigir la nau cap on nosaltres volem. |
![](https://4.bp.blogspot.com/-5qBnwz6UVmo/VEi4tlx4CII/AAAAAAAAD6Q/WaXVpT9dWtQ/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B8.JPG) |
Els vaixells han anat evolucionant al llarg de la història, però el que han necessitat sempre, des del principi, és un port on refugiar-se i carregar i descarregar les seves mercaderies. De ports n’hi ha de naturals, com el de Maó, o d’artificials, com el de Barcelona |
![](https://3.bp.blogspot.com/-4sgNKr_um0c/VEi4u3Nb2OI/AAAAAAAAD6Y/HfWYqej6AOg/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B9.JPG) |
En el passat, el mateix vaixells es feia servir per tot: portava passatge, mercaderies i fins i tot elements de defensa i atac. Avui en dia, els vaixells estan molt especialitzats, i podríem dir que hi ha un vaixell diferent per a cada necessitat: creuers per portar persones, vaixells de guerra, vaixells de pesca, petroliers, portacontenidors, per portar cotxes, per transportar gasos… |
![](https://3.bp.blogspot.com/-aY_7I-Lb0P8/VEi4Ygo5qQI/AAAAAAAAD5U/QTOgEpoGbFI/s1600/A%2Btota%2Bvela%2B10.JPG) |
Però tot i que l’Ariadna s’explica molt bé, sempre queden dubtes! Podreu resoldre-les totes si us animeu a venir al Museu Marítim de Barcelona a fer l’activitat A TOTA VELA! |