ICEBERG A PROA

  • Educació
  • 31.05.2012

Projectes d’estudiants sobre el Titanic

El passat dijous 24 de maig es va celebrar la trobada Iceberg a proa!, organitzada pel Museu Marítim de Barcelona i el Cesire aulatec del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, amb la col·laboració de la Fundación Titanic, en la qual hi varen participar un centenar d’alumnes de primària i secundària.

El programa Iceberg a proa!,  fomentava la realització de projectes entorn el Titanic, per commemorar el centenari del seu naufragi. Per participar-hi calia haver-se inscrit prèviament, desenvolupar el projecte –escollit per cada centre- a l’aula i presentar-lo al Museu Marítim en la trobada esmentada.

Després de la tradicional benvinguda als participants, Luis Ferreiro, de la Fundació Titanic va fer una breu xerrada sobre què va suposar l’enfonsament d’aquest luxós transatlàntic. Acte seguit cada centre tenia 10 minuts per explicar el seu projecte.

Els centres que varen participar a la trobada i les seves respectives presentacions van ser els següents:

  1. COL·LEGI SANT JOSEP (Navàs) Els alumnes de 6è d’EP varen presentar una petita exposició sobre el vaixell realitzada a la seva escola, així com un bloc on han penjat les recerques que han portat a terme per fer l’exposició: des de les característiques físiques de la seva construcció fins a curiositats i anècdotes, passant pel tipus de passatgers que s’hi varen embarcar: http://icebergaproa.blogspot.com/ .
  2. ESCOLA LA PAU (Barcelona). Un grup també de 6è d’EP va explicar el seu treball entorn les diferències socials a bord del Titanic, que eren comparades amb les diferències que actualment hi ha entre les escoles que ells anomenen de primera classe i les de tercera (com, segons deien, la seva). La reflexió final era que l’important no és d’on se surt, sinó on s’arriba, que de vegades els més poderosos s’enfonsen per excés de prepotència i que el que cal valorar és el potencial humà més que els recursos econòmics
  3. ESCOLA PIA DE VILANOVA (Vilanova i la Geltrú). Un estudiant de batxillerat mostrava el telègraf, del tipus Marconi, que havia realitzat i el seu funcionament, i donava a conèixer com es realitzava la comunicació a bord del Titanic.
  4. INSTITUT CAN PLANAS (Barberà del Vallès). Un grup de 2n d’ESO va portar una gran maqueta, a escala 1,20, d’una de les màquines a vapor del Titanic que funcionava amb electricitat,
  5. INSTITUT JOAN D’ÀUSTRIA (Barcelona). Els alumnes de 4t d’ESO varen presentar un treball sobre els aspectes vinculats a la Revolució Industrial que es podien percebre en el Titànic.
  6. INSTITUT TORRE DEL PALAU (Terrassa, 3r d’ESO). Varen presentar unes activitats de doblatge de fragments de la pel·lícula de James Cameron. Els diàlegs, en anglès, havien estat escrits pels estudiants.
  7. INSTITUT BELLULLA (Canovelles, 1r de Batxillerat) Van fer un espectacle científic a partir de diferents experiments químics amb els quals van voler donar una versió diferent de l’enfonsament del Titànic. Cal destacar que aquesta presentació venia precedida per una explicació del projecte, i que va ser un punt de qualitat per acabar les presentacions, que va comptar amb la participació de molts assistents.

Maqueta de la màquina de vapor del Titanic, realitzada pels alumnes de 2n d’Eso de l’Ies Can Planas.

Després de les presentacions dels estudiants s’anava a veure l’exposició Titanic the Exhibition i l’activitat pedagògica La Nit del Titanic, que es realitza al planetari del Museu i que combina una projecció animada a 360 graus amb explicacions sobre les causes del naufragi.

Aquest programa, similar a IMITANT MONTURIOL que varem fer fa dos anys, vol fomentar el treball entorn un tema vinculat amb la cultura i el patrimoni a marítim a les aules, i la seva posta en valor i projecció del treball dels estudiants més enllà dels centres de formació reglada.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí