Panoràmiques d’ahir del Port de Barcelona

  • Foto de mar
  • 11.06.2018

A la darrera sessió d’identificació de fotografies que tingué lloc el passat dimarts 15 de maig,  la Sílvia Dahl, responsable de l’Arxiu Fotogràfic del Museu, ens va plantejar el repte de contextualitzar en el temps,  un grup d’imatges panoràmiques del Port de Barcelona. També en la mesura del possible, identificar els vaixells i edificis que hi apareixen. Es presentaren 29 fotografies del port i quatre de vaixells. La sessió va ser conduïda per Javier Aznar, historiador expert en el port de Barcelona.

 

Amb la participació dels assistents ubicarem fotografies que pertanyen al període comprés entre els anys setanta del segle XIX i la primera dècada del segle XX.

 

Foto: Jean Laurent. 32682F MMB

 

En aquests anys, és quan es produí la transformació més profunda del Port de Barcelona. Abans de les obres projectades per José Rafo l’any 1862, l’activitat portuària es concentrava al moll Barceloneta, al moll nou, a la platja interior i al petit embarcador de la Porta de la Pau. En total es disposava d’entre 500 i 600 metres lineals de zones d’amarrament i de càrrega i descàrrega. L’any 1912, any en què les obres projectades entre 1900 i 1904, estaven gairebé finalitzades, el Port disposava d’un sistema de molls nous, amb una longitud total de 8.500 metres. En cinquanta anys es passà de disposar de 70 ha a oferir-ne 300.

D’aquest grup de fotografies destaquem dues per la seva vinculació amb el Museu.  La Vista panoràmica Port de Barcelona ofereix una mirada al Port des de la plaça del Comerç i ens permet apreciar al fons a la dreta, la Muralla del Mar. A la Muralla s’intueix la porta d’accés al barri de la Barceloneta i es veu la Platja dels Pescadors. Des de l’extrem més proper a Montjuïc, el Baluard del Rei. Al mirall d’aigua, una munió de vaixells amarrats de punta per a la descàrrega del carbó.

El Baluard del Rei, enderrocat l’any 1891, també està present a la Vista general del Port de Barcelona des de la muntanya de Montjuïc, feta uns anys després: entre 1885 i 1887. L’absència del monument a Colom, aixecat el 1888 ens dona una bona pista per “fixar-la” en el temps!

De la mà d’una vista del port atapeïda de vaixells, viatgem fins a l’any de l’Exposició Universal de Barcelona, la primera, la de l’any 1888. Els vaixells de les esquadres d’Àustria, Alemanya, Anglaterra, França, Holanda, Itàlia i Portugal, a més dels espanyols,  s’allotgen al port i estan presents a la inauguració presidida pel rei Alfons XIII i la reina regent Maria Cristina el 20 de maig.  A la fotografia s’aprecia com es distribuïren els vaixells per l’escullera de l’Oest, el moll de Capitania, el moll de l’Est i la seva prolongació. Fora de port, fondejades,  les esquadres angleses, franceses, italianes.

Aquesta mateixa fotografia ofereix l’estampa d’un edifici amb una història brevíssima: el Gran Hotel Internacional de Lluís Domènech i Montaner. Construït en cinquanta-tres dies per allotjar els visitants de l’exposició,  fou derruït l’any 1889, enmig d’un debat intens per evitar la seva demolició. El debat va arribar fins a les Corts espanyoles.

 

Foto: A. Esplugas. 24366F MMB

 

Altres testimonis d’elements que formaven part del paisatge del port i rodalies, i que han desaparegut es poden observar a la Vista panoràmica del moll de Barcelona, el moll de Capitania [..]. La illeta surant a l’extrem del moll de Barcelona  correspongué a un projecte de Maurici Garrán de l’any 1873 que quedà inacabat. La interrupció de la construcció del moll de Barcelona, ens ofereix aquesta imatge insòlita. El moll de la Illeta, del Martell o de Capitania, va desaparèixer l’any 1900.  Una part fou absorbida pel moll de Barcelona i l’altra fou desmuntada. En aquesta mateixa imatge s’observa l’edifici flotant del Club de Rem. Aquests testimonis permeten situar la imatge a l’any 1889.

La transformació del port va impactar també en les construccions i els mitjans auxiliars que donaven suport a la càrrega, descàrrega, emmagatzematge i transport de mercaderies. Les barraques i construccions en fusta deixaren lloc a moderns magatzems o rafals, inspirats en els docks de ciutats com Londres o Liverpool.  Això es pot observar per exemple a  la Vista general del Port de Barcelona des del moll de les Drassanes. A la fotografia presa cap a l’any 1920, s’observa com els magatzems estan annexos a l’edifici de serveis vinculat a l’embarcador de viatgers. Edifici que fou seu de la Junta de Obras del Puerto de Barcelona des de l’any 1918.

Dues imatges preses des de Montjuïc, mostren el moll de Sant Bertran en primer pla, on s’aprecia la línia ferroviària que transportava els blocs de formigó. A les fotografies s’aprecia el moll de Sant Bertran i la zona del Morrot, amb el taller on es feia miques la pedra extreta, primer de Montjuïc i després del massís del Garraf. Posteriorment aquests terrenys foren declarats d’utilitat pública i s’atorgà en 1935 l’explotació i la venda en exclusiva al Consorci de la Zona Franca. La zona a ponent de Montjuïc fou objecte d’un vivíssim debat entre els anys 1912-1959 per la construcció o no d’un gran port a ponent de Montjuïc.  Després de ser destinats a ús industrial es posaren els bastiments del que és avui la Zona Franca.

Deixant de banda les instal·lacions, algunes imatges reflecteixen com, a les acaballes del segle XIX i principis del segle XX, convivien vaixells amb diferents sistemes de propulsió.

 

Foto: L. Roisin. 72661F MMB

 

Des d’aquesta perspectiva, a Vista panoràmica del Moll de la Barceloneta des del monument a Colom,  els més observadors apreciaran a l’esquerra, un vaixell amb roda de pales. Les rodes de pales foren el primer enginy emprat al sistema de propulsió dels vaixells per aplicar l’energia obtinguda amb el vapor.  I en primer pla i a la dreta, un mercant de la naviliera McAndrews, que escenifica com l’hèlix va substituir la roda de pales dels costats dels vaixells.

També, la fotografia  Vista general del port de Barcelona, mostra al mirall d’aigua del port, un vapor de la Compañía Ybarra, un llagut, un bric-barca  i dues gràcils balandres navegant, en el que sembla un precís i preciós ventall dels diferents tipus de vaixells que coexistiren en el període de transició de la vela al vapor.

Podeu consultar alguns dels comentaris recollits en aquest document: Identificacio fotos panoràmiques 15052018_resoltes

 

Post escrit per Angels Farré. Documentalista. Museu Marítim de Barcelona

Links relacionats: Sessió identificació fotos: port Barcelona

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí