Documentant una foto
- Foto de mar
- 04.07.2018
El Museu Marítim de Barcelona té actualment un impressionant fons de més de 200.000 fotografies. Aquest magnífic fons, però, serviria de ben poc sense una documentació el més acurada i completa possible sobre què és el que hi ha a cada foto. Si, com l’estudiant de l’acudit, l’única cosa que poguéssim dir en veure una imatge és que «és un vaixell».
Documentar és precisament l’objectiu de les reunions que periòdicament tenim un grup de voluntaris amb la Sílvia Dahl, Conservadora de l’Arxiu Fotogràfic. Estudiem una foto, busquem detalls, comparem, parlem i alguna vegada discutim, i ens fem i procurem contestar-nos una sèrie de preguntes que ens permetin arribar a conclusions. Una llista no exhaustiva de tals preguntes podria ser semblant a aquesta:
De quin vaixell es tracta?
On es va fer la foto?
A quina data, ni que sigui aproximada?
Alguna cosa rellevant a la història del vaixell? Per exemple: aquest era el seu viatge inaugural, entre els ports de Tal i Qual; va ser escenari d’un fet destacat; etc.
Alguna cosa rellevant a l’entorn? Per exemple: visitava la ciutat de X amb motiu de la famosa Exposició Universal de l’any de la Mariacastanya.
Sabem o podem arribar a saber qui va fer la foto? Amb quina càmera, pel·lícula, etc.? (Aquestes darreres ja són per a nota).
Posem un exemple senzill, sense aprofundir en detalls ni matisos, però que il·lustra els mètodes, les eines al nostre abast i la importància dels detalls. Aquesta foto és catalogada a l’arxiu amb el número 17763F:
On es va fer? Potser s’hi veu algun punt geogràfic, edifici o instal·lació singular que permet saber-ho. Hi pot haver altres punts que serveixin de referència o, potser, si sabem el vaixell i la data podrem esbrinar on era. Aquí, segurament molta gent ha reconegut el port de Barcelona i veu que el vaixell n’està sortint. Recordem-ho, que després ho farem servir.
De quin vaixell es tracta? És militar, òbviament, de manera que podrem fer servir anuaris com ara el Jane’s (si fos mercant, podríem consultar els registres del Lloyd’s, la corporació d’assegurances londinenca); llibres i revistes especialitzades; altres fotografies ja documentades; col·leccions de documents oficials, empresarials o particulars; etc. Nacionalitat? No es veu amb claredat cap bandera nacional, però sí que la primera bandera de senyals és la lletra «N» (la bandera de quadrets, cap a tres-quarts d’alçada del pal) i això significa Estats Units. Bé, la veritat és que en aquest cas qualsevol «torrat dels barcos», com ens deia l’enyorat amic Camil Busquets, ja fa estona que ha reconegut un destructor nord-americà de la classe Gearing.
Però es van construir 98 Gearings. Quin és? Tractant-se d’un vaixell nord-americà, el número pintat a la proa serveix gairebé sempre per a identificar-lo inequívocament (atenció: «gairebé sempre» no és el mateix que «sempre»; potser un altre dia parlarem de casos en que fins i tot els mateixos serveis històrics i fotogràfics de la Navy han errat). Una consulta al Jane’s ens diu que es tracta de l’USS Harold J. Ellison (val a dir que més d’un «friki» hi ha que no necessita consultar res perquè se sap els números de memòria). Les hemeroteques ens informen que l’Ellison va venir cinc vegades a Barcelona, els anys 1954, 58, 64, 66 i 74. Podria ser qualsevol d’aquestes visites, oi? No. La història del vaixell ens diu que va ser modernitzat segons el programa FRAM I, els anys 1962-63, i des d’aleshores va tenir aquest aspecte:
A primer cop d’ull es veuen prou diferències com per saber que la nostra foto és anterior a la modernització. Així, la fotografia podria ser del 1954 o del 1958, veritat? Tampoc. Observem que al pal de proa de la foto del Museu hi ha una antena de radar, rectangular, força visible. Tot i tractar-se d’un model d’antena força comú, durant força anys, aquí l’important és que no es va començar a instal·lar fins el 1957. És a dir, que la fotografia només es va poder fer durant la visita del 1958, que, segons La Vanguardia Española, va tenir lloc del 20 al 24 d’agost. Dèiem al principi que el vaixell sortia de Barcelona, així que probablement sabem a quina data exacta es va fer la foto. Ah! La tripulació vesteix uniformes blancs, d’estiu: un detall que pot servir per a distingir una foto feta al desembre d’una altra del juliol, per exemple.
Si encara sou aquí, llegint això, potser és que us ha agradat el tema. Qui sap si s’ha despertat l’interès d’algú per la fotografia marítima. Tant de bo que fos així.
Post escrit per Fabio Peña. Voluntari del Museu Marítim. Expert en història i tecnologia de les Armades
Posts relacionats: Fabio Peña, voluntari de l’arxiu fotogràfic
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Foto de mar 23.08.2024
Restauració d’un àlbum del fotògraf Antonio Calvo: testimonis del comerç marítim al port de València
-
El museu Foto de mar 25.06.2024
FOTOGRAFIES PREMIADES DEL IV CONCURS DE FOTOGRAFIA DE MAR
-
Foto de mar 10.06.2024
UNA FOTOGRAFIA ÚNICA DEL MANUEL CALVO
-
Foto de mar 08.05.2024
SESSIÓ D’IDENTIFICACIÓ: CAVITE
-
Foto de mar 08.03.2024
Noves fotografies
-
Foto de mar 20.02.2024
Sessió d’identificació: Barcelona porta d’entrada
-
Foto de mar 05.12.2023
Sessió d’identificació dedicada a la guerra de Cuba 1898
-
Foto de mar 22.09.2023
Sessió identificació fotos: Italia di Navigazione
-
Foto de mar 20.07.2023
Animal a bord!
-
Foto de mar 19.07.2023
100 plaques estereoscòpiques amb retrats de vaixells
-
Foto de mar 16.05.2023
SESSIÓ D’IDENTIFICACIÓ DE FOTOS DE MAR. OBJECTIU: SUBMARINS
-
Foto de mar 28.04.2023
CREUERS D’YBARRA I FOTOGRAFIA EMBARCADA
-
segueix-nos
-
web mmb