El pailebot mallorquí Miguel Caldentey torna a la mar

  • El museu
  • Patrimoni
  • 01.04.2020

El passat dimarts 17 de març de 2020, després de 13 anys de treballs de restauració, el pailebot mallorquí Miguel Caldentey, va tornar a l’aigua.

Breu història

El Miguel Caldentey és un pailebot construït a les drassanes Llompart de Palma de Mallorca l’any 1913. Fou un dels darrers pailebots construïts a l’illa i se’l va destinar al transport dels productes de Sóller, als ports de Barcelona, València, Alacant, Seta, Marsella, Palamós i altres.

L’any 1973 deixa el transport de cabotatge, i fins al 2008 té una vida molt agitada: canvia diverses vegades de propietat (alguna de les quals de titularitat pública), també de lloc (és venut al Rosselló), d’activitat i de nom. Cal destacar d’aquesta època el nom de “Principat de Catalunya” i el títol de “Monument històric” atorgat pel Govern francès.

L’any 2007, en un moment en què es trobava en un estat lamentable després de ser abandonat al port de Canet del Rosselló, diverses persones (com Henri Sicre i Gildàs Girodeau) i entitats donen el crit d’alarma i desperten l’interès per la recuperació d’aquest pailebot.

Es crea l’Association pailebot Miguel Caldentey (es retorna al nom original) amb l’objectiu de fer-se càrrec de restaurar-lo perquè torni a navegar i oferir-li una altra vida. Amb aquesta finalitat és portat a la riba del canal de La Robine (Mandirac, Narbona), on el 2008 comencen els treballs de recuperació i restauració a càrrec de Yann Pajot, mestre d’aixa al capdavant de la drassana Chantier de Charpenterie Marine del Parc Natural Regional de Narbonne.

Abans, cap a l’any 2000, s’havia fet un projecte de recuperació i restauració del llavors Principat de Catalunya, en el que el Museu Marítim de Barcelona va col·laborar, aportant diversos assessoraments i informes tècnics, a petició de Jacques Chauveau (un dels màxims impulsors de la seva salvació). El Museu Marítim comptava ja en aquelles dates amb l’experiència adquirida en la recuperació i restauració del pailebot Santa Eulàlia, una experiència pionera en tot l’Estat.

També a través de la cooperació existent entre el Museu Marítim de Barcelona i el Conseil dels Pirineus Orientals han estat diverses les ocasions en què tècnics de la Catalunya Nord s’han reunit amb els tècnics del museu.

Una operació de transport espectacular i única a França

El dimarts 17 de març el pailebot va ser avarat en una maniobra espectacular, amb tres grues que deixaren el buc al bell mig del canal de La Robine, damunt de grans flotadors. Després va ser remolcat fins a l’indret on el van alçar altre cop per depositar-lo damunt d’un gran remolc i traslladar-lo fins al port de Gruissan en un comboi excepcional.

El vaixell va ser avarat a Gruissan. Va prendre contacte amb l’aigua de mar, cosa que permetrà que la fusta s’infli, i serà remolcat, aquest cop a mar obert, fins a Port Vendres, on es faran les darreres fases dels treballs: l’aparell, la motorització i la disposició interior de la nau.

Durant els tres anys que han de durar els darrers ajustaments al moll de Port-Vendres, el Miguel Caldentey es podrà visitar regularment i es donarà a conèixer la seva història i el seu projecte de vida d’ara endavant.

Per a més informació, seguiu el Facebook de l’Associació pailebot Miguel de Caldentey.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí