Cartells publicitaris

  • Patrimoni
  • 20.05.2020

Els mètodes de comunicació han evolucionat molt a llarg de la història. Avui dia tenim al nostre abast tot tipus de mitjans per fer difusió de la informació. A mitjans dels segle XIX la forma més econòmica i més ràpida per donar a conèixer una informació era a través dels cartells publicitaris.

Els primers cartells publicitaris apareixen a França, Anglaterra i Alemanya als segles XV i XVI. A Espanya, el primer cartell publicitari data del segle XVII amb la informació d’una corrida de toros, però el cartell comercial i polític no es desenvoluparà fins el segle XIX.

La característica general d’aquests cartells era la d’incorporar una gran imatge amb un missatge curt, clar i contundent, ple de color. Els primers cartells es realitzaren a mà alçada però l’ús de l’impremta permetrà una gran producció i per tant una major distribució, convertint els cartell en un element quotidià a les nostres vides.

El museu conserva una col·lecció de cartells caràcter tant comercial, cultural com polític.

Les navilieres nacionals i internacionals contractaven a coneguts cartellistes per potenciar mitjançant campanyes publicitàries les seves línies de navegació, els nous vaixells o els seus viatges de plaer.

Entre les diferents navilieres cal destacar els cartell de la Companyia Trasatlantica, la Companyia Trasmediterránea, la Compagnie Maritime Belge  ; la Hamburg-Amerika Linie (HAPAG); la Home Lines ; la Servicul Maritim Roman ; Ybarra y Cia ; Lloyd Sabauco; Naviera Pinillos; la Chargeurs Réunis Compagnie Française de Navigatión à vapeur; o la Société Générale de Transports Maritimes à Vapeur.

Cartell publicitari de Bruno Ballesia per la companyia naviliera Ybarra y Cia amb la representació dels vapors Cabo de Buena Espezanza i Cabo de Hornos.  Museu Marítim de Barcelona

 

Són cartells encarregats als més prolífics cartellistes espanyols com Justo Ruiz Luna (Cadis 1865-1926), Joan Pau Bocquet Bertrán ( Barcelona, 1904-1966); o als alemanys Ottomar Anton (Hamburg, 1895-1976) i  Albert Fuss (1889-1969).

 

Antonio López fundà el 1857 a Alacant una naviliera, la Compañía de Vapores Correos de Antonio López, per establir una línia regular de vapors entre Cadis i Marsella. Museu Marítim de Barcelona

 

Entre els cartells no comercials de la col·lecció del Museu Marítim podem destacar els relacionats amb les obres d’Enric Moneny i Noguera (Barcelona, 1903-1973) amb els seus cartells turístics de S’Agaró, o aquells que difonen les activitats esportives com les regates internacionals de canoes; els Campionats d’Espanya de Natació o les regates Internacionals a rem del Reial Club de regates de Barcelona, obra d’ Antoni Utrillo i Viadera (Barcelona 1867-1944).

Cartell de propaganda turística de S’Agarò Festivales Náuticos de 1949. Museu Marítim de Barcelona

 

El cartell polític proliferà molt durant els períodes bèl·lics ja que els permetia connectar amb el poble de forma ràpida i econòmica. Entre els cartells de caràcter polític al Museu Marítim en conservem dos sobre el vaixell soviètic Komsomol que va ser interceptat i enfonsat pel creuer Canarias el 14 de desembre de 1936. Un d’ell és obra del pintor José Bardasano Baos (Madrid, 1910-1979) que durant la Guerra Civil participà activament en seccions propagandístiques del bàndol republicà a través del taller La Gallofa i de les Joventuts Socialistes Unificades. L’altre cartell és de Julián Oliva (Madrid, 1908. Ca 1994).

 

José Bardasano va treballar com a il·lustrador en diferents diaris i revistes. Museu Marítim de Barcelona

 

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí