Patents de sanitat marítima al Museu Marítim

  • Patrimoni
  • 03.06.2020

Buscar mecanismes per evitar la propagació de malaties i contenir plagues que poguessin arribar d’altres llocs ha estat, des de sempre, una gran preocupació social, per això es van buscar sistemes per poder controlar d’alguna manera aquestes possibles propagacions.

Els vaixells que porten d’un lloc a un altre mercaderies i persones, podien també transportar microorganismes responsables de malalties contagioses. Per evitar la importació per mar de malalties les diferents ciutats marítimes, ja des de l’Edat mitjana, van anar adoptant mesures, que es feien més estrictes en èpoques de plagues.

Al segle XVIII les administracions van sistematitzar i protocol·litzar aquest control, mitjançant les patents de sanitat, que van estar vigents fins mitjans del segle XX. Així les embarcacions havien de certificar que no eren portadores d’infeccions amb la patent de sanitat.

Aquest document era expedit per les autoritats sanitàries del port de sortida que certificaven que en la seva població no hi havia malalties contagioses i que la tripulació i el passatge estava en bon estat de salut. El document s’havia de lliurar en arribar a port per poder desembarcar-hi. Si no es duia o hi havia alguna irregularitat es feia complir quarantena a les persones i mercaderies.

Les patents a partir del XVIII eren impresos que s’omplien amb les dades de cada vaixell, el nom i tipus de vaixell, el patró i els tripulants i passatges que duia, en ocasions segons l’època la càrrega. En les capçaleres d’aquests documents les diferents ciutats gravaven els seus escuts, les imatges dels sants protectors i vistes del port i la ciutat. Aquests gravats de capçalera varien segons les ciutats i les èpoques i són també en si mateixos una font d’informació.

Al Museu Marítim de Barcelona conservem una extensa i interessant col·lecció de més de vuit centes Patents de sanitat marítimes, de cent cinquanta ciutats portuàries diferents, principalment de l’àmbit mediterrani, resta d’Europa i de ports americans. Us presentem una petita mostra.

Patent d’Alacant expedida al 1745, on es pot apreciar una vista de la façana marítima de la ciutat i diverses embarcacions, i a la part superior tot un estol de sants protectors.
Patent expedida a Màlaga al 1793, al capità Miguel Granell de la Polacra Virgen del Rosario, que amb una tripulació de catorze mariners surt cap a Barcelona amb cotó, sucre i cuirs. Al revers ens informa que també embarca un passatger, el Sr. Jaume Carbonell.
Patent expedida al 1802 a Tortosa al patró Domingo Vaquer (valencià). Amb el seu llagut Virgen del Castillo surt amb sis tripulants cap a  Barcelona. La capçalera és una vista de la ciutat des del riu i els sants protectors
Patent de Maó expedida el 1805 al capità de la Goleta Virgen del Carmen, Petrus Barcelo, i els seus quinze mariners que viatgen cap a Barcelona. En aquest cas a la capçalera hi ha una representació de l’entrada al port com a mena de carta de navegació.
Patent expedida a Vilaseca Salou el 1831 al patró del místic Rosa, Agustín Gelats amb vuit tripulants surt cap a Blanes i detalla la càrrega que porta.
Patent expedida a Arenys de Mar al 1858 al patró Jose Fabregas del llagut Esperanza, detalla la tripulació, la càrrega i el passatge. En aquesta capçalera també es pot apreciar una vista de la façana marítima d’Arenys de Mar.

 

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí