Apadrina el teu equipament: Propostes innovadores en un any de pandèmia

  • Educació
  • 11.05.2021

El projecte educatiu “Apadrina el teu equipament” pren forma en el seu any més complicat apostant per propostes innovadores dins els projectes d’aprenentatge i servei a la comunitat ApS.

L’abril és tradicionalment el mes en què els projectes educatius amb què col·labora el Museu Marítim de Barcelona arriben al seu tram final. És el cas del projecte Apadrina el teu equipament, una proposta educativa canviant, innovadora i participativa, de la qual el Museu Marítim de Barcelona forma part des dels seus inicis, fa ja vuit cursos, i que es fa en col·laboració amb la Fundació Tot Raval.

Aquest projecte facilita el treball col·laboratiu entre els equipaments culturals i els centres educatius del Raval, desenvolupant projectes de llarga durada que s’integren en el currículum per aconseguir aprenentatges significatius.

Propostes innovadores per a entitats socials

El curs 2020-2021 ha estat especialment difícil per assolir els objectius d’aprenentatge tradicionals, a causa dels obstacles que ha generat la pandèmia de COVID-19. Malgrat tot, el Museu ha pogut desenvolupar aquest projecte amb les escoles Mossèn Jacint Verdaguer i Collasso i Gil, i l’institut Miquel Tarradell.

L’alumnat de 2n curs del Cicle Formatiu de Grau Mitjà d’Atenció a Persones en situació de Dependència (TAPSD) de l’institut Miquel Tarradell, ha aconseguit superar de manera molt remarcable tots els entrebancs que l’escenari de pandèmia ha plantejat (la dificultat de fer propostes presencials, o de visitar els equipaments en grup), per acabar fent un projecte molt ben valorat, tant pels equips docents, com pel personal de les entitats i associacions i pel mateix Museu.

Les propostes elaborades per l’alumnat del Miquel Tarradell han explorat nous formats, com el digital, per adaptar-se a l’escenari de la pandèmia, sense renunciar a l’objectiu principal de la proposta: utilitzar la cultura i el patrimoni marítim per desenvolupar un projecte educatiu amb un posterior aprofitament per a la societat, adreçat als usuaris i usuàries d’entitats socials del barri.

Una aposta pels projectes APS

Així, s’han desenvolupat visites virtuals i visites guiades en format de jocs de pistes perquè les persones usuàries del centre de dia Vigatans i del Projecte d’Acompanyament i Prevenció de la Solitud, dels Casals Municipals de Gent Gran de Ciutat Vella (PAPS) puguin fer de manera autònoma quan visitin el Museu amb el seu grup.

Aquest tipus de proposta que integra el servei a la comunitat i l’aprenentatge acadèmica en un sol projecte que permet a l’alumnat formar-se mentre treballen sobre les necessitats reals de l’entorn és el que es coneix com a Aprenentatge Servei (ApS), una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat, un exemple del qual és el treball que l’alumnat de l’INS Miquel Tarradell ha fet en el seu apadrinament del Museu Marítim de Barcelona. 

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí