CAP A UNA MUSEOLOGIA COMUNICATIVA, INTERACTIVA I PARTICIPATIVA
- Educació
- 11.02.2014
Cada any, des de ja en fa disset, el Museu Marítim de Barcelona organitza unes jornades, destinades principalment a tècnics d’educació i/o d’activitats d’institucions culturals, que volen contribuir a la reflexió sobre algun tema vinculat a la nostra professió. Les properes jornades, que se celebraran el 27 i 28 de febrer tenen com a objectiu abordar el paper que haurien de tenir els tècnics d’educació en la concepció d’exposicions, una reivindicació històrica que va prenent força a mesura que des dels museus s’opta per una museografia més comunicativa, que incentiva la interacció i, fent encara un altre pas, que vol trencar el monòleg i obrir-se al diàleg.
Què s’espera d’un tècnic d’educació o d’activitats que entra a formar part de l’equip que dissenya una exposició? Quin paper ha de jugar-hi? Com pot ajudar a fer el discurs més comprensible per als diferents públics? De quina manera pot incorporar la veu de la societat en la museografia?
Amb les diferents intervencions intentarem donar eines als tècnics que treballin en projectes museogràfics sobre com acostar els discursos expositius a tots els públics i com fer que aquests siguin més participatius.
La primera conferència anirà a càrrec de Petra Rotthoff, directora de l’Àrea d’Exposicions de Museumspartner, l’empresa que porta l’exposició Víkings, més enllà de la llegenda al Museu Marítim (que s’inaugurarà a primers d’abril). Petra Rottoff ens explicarà com solen ser els equips que dissenyen exposicions a la seva empresa així com en diversos museus suecs en els quals ha treballat.
Després del cafè Gemma Carbó, professora de la Universitat de Girona i directora de ConArte España, Lucía Calvo, responsable de Xarxes Socials i periodista de l’equip web del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona i Federica Mancini, investigadora en el sector de les TIC aplicades al patrimoni cultural, abordaran, des de diferents punts de vista, l’aportació dels públics en les exposicions: el que podríem denominar “exposicions participatives”.
Un dels temes clau del segon dia és la funció dels interactius en les exposicions per a la transmissió de continguts. Núria Serrat, docent en temes de gestió del patrimoni en diferents universitats que ha fet de la museografia interactiva i de la presentació del patrimoni un dels seus principals eixos de recerca, i Marc Boada, expert en ciència experimental, director de Pèndulum i antic assessor i presentador del programa de ciència de TV3 Què, qui i com?, parlaran de la importància dels interactius com a elements de transmissió del patrimoni: què són, com són utilitzats, com poden dissenyar-se…
Marta Arnal i Carles Sora explicaran com varen concebre el nou projecte museogràfic de l’Institut Català de Paleontologia, on els interactius hi juguen un gran rol.
Les jornades les clourà Javier Brun, vicepresident d’Interarts i Cap de Cultura de l’Ajuntament d’Osca, expert en com establir indicadors en projectes culturals, que en aquesta ocasió aplicarà als projectes expositius.
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 17.12.2024
LA PÈRDUA DE BIODIVERSITAT A L’EXPOSICIÓ ESPÈCIES INVASORES
-
Educació 11.12.2024
De Montjuïc al mar, projecte sobre la Barcelona medieval
-
Educació 29.10.2024
LA REGATA CONTINUA A L’AULA
-
Educació 03.10.2024
XXIV JORNADES DE MUSEUS I EDUCACIÓ: MIRADES IMPOSSIBLES
-
Educació 25.09.2024
La màgia dels vaixells voladors
-
Educació 16.09.2024
Els museòlegs premien el programa ‘22 dies en 22 peus’
-
Educació 04.07.2024
La navegació esportiva del segle XXI arriba als instituts
-
Educació 28.06.2024
PENÉLOPE, LA MAR ÉS TEVA
-
Educació 24.06.2024
COMPETIR A MAR
-
Educació 20.06.2024
ORGULL DE MUSEU 2024
-
Educació 30.05.2024
Vaixells voladors a la Festa de la Ciència
-
Educació 21.05.2024
FES ENTRAR EL MAR A L’AULA. CURS 2024-2025
-
segueix-nos
-
web mmb