MINI TRANSAT 2021: LA TRAVESSA DE L’ATLÀNTIC A L’AULA PLENA DE VALORS I AVENTURA

  • Educació
  • 09.03.2022

Conclou la Mini Transat 2021 i el programa educatiu que ha permès portar la travessa de l’Atlàntic als centres educatius d’arreu de Catalunya.

Endinsar-se en la Mini Transat 2021 ha estat tot una aventura per als 36 centres educatius i més de 5.200 alumnes que han participat en les diferents activitats vinculades a un programa educatiu 22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic.

Aquest projecte, desenvolupat pel Museu Marítim de Barcelona (MMB) i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona (FNOB) ha permès als centres inscrits participar en diverses activitats a l’aula i a les seus dels centres organitzadors.

El resultat del treball realitzat al llarg de quatre mesos, a més a més de l’apadrinament dels i les navegants que han participat en la regata, ha despertat la curiositat i les emocions de l’alumnat, que han pogut viure en primera persona, l’aventura dels seus protagonistes.

Inici d’una regata a l’Atlàntic i a l’aula

A pocs dies de començar el curs escolar 2021-22 es donava el tret de sortida de la Mini Transat 21 a les Sables d’Olonne (França) amb escala a l’Illa de la Palma i finalització a l’Illa caribenya de Guadalupe. Aquesta és una regata de travessa de l’Atlàntic en solitari a bord de vaixells Mini 6.50 (6,5m).

Entre les 90 persones que van prendre la sortida hi havia onze navegants de la Base Mini FNOB. Aquest fet va propiciar que el Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona desenvolupessin el programa educatiu 22 dies en 22 peus Aventura en solitari a l’Atlàntic i que els centres educatius poguessin apadrinar un o una navegant, i descobrir a través seu el que suposa aquesta aventura.

Els i les navegants de la Base Mini FNOB que han pariticpat en la Mini Transat 2021.

Nou reptes per treballar el mar, l’ésser humà i la navegació

Durant el primer trimestre del curs s’han plantejat nou reptes agrupats en tres eixos temàtics: Planeta mar, Ésser  humà i Navegació. Cada repte s’ha abordat des de diferents àmbits per tal de facilitar el treball globalitzat i competencial.

D’aquesta manera, l’alumnat ha pogut endinsar-se, a través del seguiment del o de la navegant a qui apadrinaven i de la regata, i descobrir aspectes relacionats amb la tecnologia, oceanografia, història, vida a bord, l’alimentació, l’oceà… entre molts altres.

Hem treballat diverses temàtiques de medi i també de valors intentant inculcar l’esforç, el treball, la humilitat, el sacrifici i la constància. Uns valors que costen d’adquirir. (Escola Lluís Vives)

La travessa de l’Atlàntic en solitari que han fet els i les navegants ha permès copsar que valors com l’esforç, la perseverança, l’afany de superació són fonamentals per aconseguir els somnis que molts dels navegants tenien en iniciar a aquesta competició i aquests s’han transformat en referents positius per a l’alumnat.

Foto: Escola Decroly

Activitats al Museu i a la FNOB

D’altra banda, s’han desenvolupat un conjunt d’activitats complementàries al Museu que han permès als infants i joves descobrir l’exposició Catalunya mar enllà.

Entre d’altres temes, l’alumnat ha treballat què ha suposat per la humanitat la construcció de la imatge del món a partir de l’arribada a Amèrica, el comerç amb Amèrica durant els segles XVIII i XIX, a més d’endinsar-se en el món de la navegació astronòmica.

Activitat al Museu Marítim de Barcelona.

La descoberta de la drassana de la Base Mini FNOB va despertar també l’interès d’infants i joves, on han pogut pujar a un Mini 6.50 com els que estaven fent la travessa de l’Atlàntic.

Gràcies a la col·laboració del Club Natació Barcelona en el projecte, molts nois i noies han pogut posar-se en la pell dels i de les navegants i fer un tast de diferents esports de mar.

En finalitzar el projecte l’alumnat ha pogut conversar amb el o la navegant a qui apadrinaven i preguntar tot allò que volien saber i culminar, d’aquesta manera, la feina feta.

Una gran experiència

Els equips docents valoren de forma molt positiva la participació en el projecte educatiu, especialment el contingut dels reptes ja que eren plenament curriculars i han facilitat l’aplicació a l’aula.

Entre d’altres aspectes, els docents han destacat sobretot, el fet que sigui un esdeveniment real: “això facilita la motivació de l’alumnat perquè és engrescadora, motivant, emocionant i vivencial i permet el treball dels valors associats al mar i a la navegació i, per tant, en millora l’aprenentatge”.

Els i les navegants també han fet les valoracions de la participació en el programa educatiu.

PILAR PASANAU

Estic molt contenta de poder aportar el meu granet de sorra. puc veure en la resposta dels nens/es i nois/es el que ha significat per ells participar en el programa educatiu. En totes les escoles que he fet la cloenda s’ha rebut l’agraïment personal per part del professorat i direcció. Aquesta experiència ha estat molt gratificant per a mi. Donar a conèixer la mar i la vela oceànica des del meu punt de vista i en primera persona, ha estat com portar als més joves a navegar amb mi…perquè poguessin saber què se sent quan navegues en mig de l’oceà, com t’has de preparar, i tot el que aprens per a després, tot això, ho podem aplicar a la vida.

FELIP MOLL

Crec que aquest programa és essencial i hi ha de ser per intentar apropar una mica aquesta cultura a les noves generacions.

CARLOS MANERA

Ha sigut un plaer poder participar en aquest projecte amb les escoles, recordo com a mi em van impactar les figures de Gerard Marin per exemple quan era petit, i la il·lusió que em transmetia. Els nens i nenes han estat súper implicats, realment han fet un seguiment de la competició increïble, i una gran feina per part del mestres de mostrar-ho i fer les activitats, tant per la part de vela com els valors que es transmeten. Es molt gratificant per a mi veure i sentir la il·lusió dels nens i nenes i compartir amb ells. Per part meva ha sigut un plaer formar-ne part. Moltes gràcies a tots els  que han fet aquest projecte possible.

Una exposició de la feina feta

De la feina feta per l’alumnat, a partir dels reptes proposats l’alumnat ha compartit el resultat del seu treball. Això ha permès desenvolupar una exposició virtual per fer visible la feina dels centres educatius vinculada al seguiment de la Mini Transat 21 i els i les navegants.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí