EL PAILEBOT SANTA EULÀLIA, VAIXELL CIENTÍFIC DEL PROJECTE “PETITS OCEANÒGRAFS”
- Educació
- 02.05.2019
El Pailebot Santa Eulàlia s’ha transformat, per segon any consecutiu, en un vaixell científic durant els mesos de març, abril i maig col·laborant en el projecte “Petits oceanògrafs” de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) amb el suport de la FECYT.
Uns 200 alumnes de 5è i 6è de cinc escoles d’educació primària que participen en el projecte “Petits oceanògrafs”, s’han embarcat per conèixer la feina que fan les científiques i científics respecte a la recerca del medi marí. En aquest context, el projecte apropa el mètode científic de manera amena i participativa a les escoles i, a l’hora, sensibilitza l’alumnat i el professorat de la importància de preservar el mar, alhora que es desenvolupa l’esperit crític.
Això és degut a què, tot i que Catalunya té una costa que s’estén al llarg de més de 800 km i Espanya en té casi 6000 km, el mar té molt poca cabuda al currículum escolar. És per això que aquest projecte vol millorar el coneixement del medi marí d’una manera activa i vivencial.
Des de l’MMB hem volgut conèixer la iniciativa més a fons a través de Carine Simon, científica responsable del projecte, i Marta Gibert, mestra de l’Escola Montagut de Santa Susanna.
“Portem l’aula al mar”
Carine Simon, es Llicenciada en Matemàtiques i Telecomunicacions. Doctora en processament del senyal (telecomunicacions). Investigadora del departament d’Oceanografia física i tecnològica. Membre de l’equip de divulgació. En els últims 15 anys ha treballat en ciències marines, des de la geociència fins a l’oceanografia física, amb tècniques de ciència ciutadana. També participa en el projecte de divulgació “Petits Oceanògrafs” i col·labora en tasques de divulgació del centre.
Bon dia Carine! Ens agradaria que ens expliquis què suposa per a una científica treballar colze a colze amb les escoles?
El primer voldria dir que, com a científica que treballa per un centre públic, penso que la divulgació forma part de la meva feina.
Per a mi, és una feina molt agraïda. Veus com els nens i les nenes s’engresquen cada vegada més a mesura que avança el projecte i de mica en mica, agafen una actitud més científica. I al final del projecte, quan es fa el congrés, és molt emocionant veure el que s’han anat preguntant durant el procés d’investigació, com s’han buscat recursos per resoldre les seves curiositats i com han après a treballar en equip. Tenen molta energia i te la transmeten.
Un altre punt és que, a vegades, t’obliguen a fer-te preguntes que mai t’havies plantejat. En resum, tothom aprèn durant el procés, tant l’alumnat, com el professorat i nosaltres els i les investigador(e)s.
Com creus que veuen els infants la feina de científic/a?
Al principi, crec que molts el veuen com una feina inassequible. A mi, a la primera sessió, m’agrada molt demanar-los, com s’imaginen un científic. Per la majoria d’ells, és un Einstein!, Però de mica en mica, ens anem coneixent i veien que si en tenen ganes i si són persistents, també poden ser científics o científiques quan siguin grans si els interessa.
En què consisteix l’activitat en el pailebot Santa Eulàlia? Què suposa la navegació per al projecte?
La inclusió de la sortida amb el pailebot Santa Eulàlia en el projecte és un afegit de gran valor. Fa que, no només, portem el mar a l’aula sinó que portem l’aula al mar. És una manera vivencial i emocionant pels nens i les nenes per entendre com és la feina d’un oceanògraf o una oceanògrafa.
Pujar en un pailebot amb tant valor històric, poder hissar la vela, mesurar diferents característiques del mar com es feia a l’època de la construcció del vaixell i com es fa ara, i aprendre a posicionar-se en el mar amb mètodes antics i actuals, és un conjunt d’experiències inoblidables per ells i elles. He de dir que la tripulació del pailebot és molt cooperativa i d’una gran ajuda.
En l’àmbit personal, què t’aporta participar en aquest projecte?
Com he dit abans, per a mi, és un procés molt engrescador i on realment tinc la sensació de revertir una mica la inversió que es fa en nosaltres per a la investigació.
Per a mi és també la manera d’augmentar la conscienciació mediambiental. Crec que és a través de les generacions futures i a força d’estimar el mar i la naturalesa que podem fer que la cura del medi ambient pugui millorar.
Finalment, a l’època dels rumors i altres “fake news”, trobo clau que els nens i les nenes aprenguin a tenir un esperit crític i a investigar una informació abans de creure-se-la.
“Una experiència difícil d’oblidar”
Marta Gibert, mestra de l’Escola Montagut de Santa Susanna, ens dona també la visió del projecte i de l’activitat que s’ha dut a terme a bord del pailebot Santa Eulàlia.
Bon dia Marta! Ens agradaria saber què us ha motivat a participar en el projecte Petits oceanògrafs?
Tenim la sort de comptar amb un gran oceanògraf al nostre poble, Santa Susanna.
El senyor Joan Puigdefàbreguas és conegut d’una mestra de l’escola i va ser ell qui ens va fer conèixer aquest projecte i ens va proposar de participar-hi. Li estem molt agraïts, ja que ens ha acompanyat en tots els tallers i ens ha fet conèixer el nostre mar de més a prop.
Que ha suposat per l’escola i l’alumnat treballar colze a colze amb els i les científics/ques?
L’experiència ens ha resultat molt engrescadora i gratificant. Sempre volem que els nostres alumnes aprenguin mitjançant l’experimentació i així motivar-los i fer sorgir totes les seves curiositats, que són moltes. Amb la participació de la Carine i en Joan i la seva gran sensibilitat envers els nens i nenes, hem pogut aprendre realment què vol dir ser científics, la rigorositat de la feina i l’esforç i dedicació que requereix.
Tenim molts alumnes que han canviat les seves idees de futur en poder veure de prop aquesta tasca.
Com ha viscut l’alumnat la participació en aquest projecte?
Des del primer moment la seva motivació ha estat molt destacable. Tots sabem que el mar i els oceans són grans desconeguts per molts de nosaltres i els seus descobriments els han dut a voler saber-ne molt més de tot plegat. Estan molt implicats i amb moltes ganes de participar en el congrés.
Què ha suposat per a vosaltres sortir a navegar a bord del pailebot Santa Eulàlia?
Aquesta ha estat l’activitat més inquietant i més desitjada des que ens vam embarcar en aquest projecte.
L’emoció de l’alumnat era ben visible a les seves cares. Dalt del pailebot Santa Eulàlia és on més han tingut la sensació de ser grans científics. Val a dir que tot el personal que ens acompanyava mostrava una gran professionalitat i els nens i nenes es van sentir en tot moment molt acompanyats i a l’hora grans protagonistes del viatge. Sens dubte, una experiència difícil d’oblidar per a ells i elles, així com per les persones adultes que els acompanyàvem.
En definitiva, una molt bona iniciativa, una molt bona feina i una millor forma de despertar aquest esperit científic i aventurer que tots portem a dins.
Petits oceanògrafs al Catacrak de Betevé (minut 9.32-14.07)
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 17.12.2024
LA PÈRDUA DE BIODIVERSITAT A L’EXPOSICIÓ ESPÈCIES INVASORES
-
Educació 11.12.2024
De Montjuïc al mar, projecte sobre la Barcelona medieval
-
Educació 29.10.2024
LA REGATA CONTINUA A L’AULA
-
Educació 03.10.2024
XXIV JORNADES DE MUSEUS I EDUCACIÓ: MIRADES IMPOSSIBLES
-
Educació 25.09.2024
La màgia dels vaixells voladors
-
Educació 16.09.2024
Els museòlegs premien el programa ‘22 dies en 22 peus’
-
Educació 04.07.2024
La navegació esportiva del segle XXI arriba als instituts
-
Educació 28.06.2024
PENÉLOPE, LA MAR ÉS TEVA
-
Educació 24.06.2024
COMPETIR A MAR
-
Educació 20.06.2024
ORGULL DE MUSEU 2024
-
Educació 30.05.2024
Vaixells voladors a la Festa de la Ciència
-
Educació 21.05.2024
FES ENTRAR EL MAR A L’AULA. CURS 2024-2025
-
segueix-nos
-
web mmb