Escola Octavio Paz i Museu Marítim, exemple de col·laboració i innovació pedagògica
- Educació
- 19.06.2020
L’aliança que han desenvolupat l’escola Octavio Paz i el Museu Marítim de Barcelona aquest any posa de manifest que el Museu, com a agent educador, és una eina clau per aquelles escoles que apostin pel treball per projectes. De fet, totes dues entitats han navegat juntes durant el curs escolar amb l’objectiu de fer una travessa ben especial: desenvolupar un projecte educatiu que ha tingut el mar com eix de treball.
La rellevància d’aquest projecte va més enllà de l’aprenentatge de continguts concrets. De fet, l’Escola Octavio Paz és a hores d’ara un exemple d’innovació pedagògica ja que, treballa aplicant metodologies basades en projectes, amb aprenentatges col·laboratius a partir de reptes, i intenta vincular sempre l’escola amb l’entorn i la realitat, i per assolir aquest repte, busquen aliances amb diferents entitats i equipaments.
En aquesta ocasió, el tema del mar els ha portat a establir aliances amb entitats com l’Escola del Mar de Badalona, la Facultat de Nàutica, l’Escola Municipal de Vela, el Centre per a la Recuperació d’Animals Marins (CRAM), del Prat, i la ONG Proactiva Open Arms, a més del Museu Marítim de Barcelona.
La descoberta i els reptes com a eina educativa
Docents i tècnics del Museu coincideix en que aquesta ha estat una experiència única i enriquidora. Ismael García, Cap de la Unitat d’Educació del Museu destaca que “al llarg del curs, la relació amb l’escola ha estat intensa; de les primeres activitats de descoberta i plantejament de reptes, es va passar a la recerca de respostes a les preguntes que el mateix alumnat s’havia fet”.
Entre les preguntes i inquietuds que l’alumnat va plantejar al Museu van destacar les relacionades amb la navegació, el perquè suren els vaixells, què els fa avançar…, les quals es van acabar convertint en els reptes que s’han desenvolupat al llarg del curs. Alguns exemples es poden veure en el blog que ha desenvolupat l’escola.
Tot i que l’arribada del COVID-19 ha condicionat l’evolució del projecte, la situació no ha aturat aquesta empenta. “El treball s’ha continuat fent malgrat tots els obstacles i impediments que, en lloc de ser una dificultat, han obert la porta al desenvolupament de competències com la digital, molt reforçada durant aquest període. Ara, al final del curs, és quan es recullen els fruits de tota la feina feta”, comenta Ismael Garcia.
Per la seva banda, Xavi López director de l’escola i el seu equip docent posen de manifest la seva satisfacció de l’experiència que ha permès a alumnat, equip docent i equip tècnic del Museu aprendre junts sobre noves formes de fer.
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 11.12.2024
De Montjuïc al mar, projecte sobre la Barcelona medieval
-
Educació 29.10.2024
LA REGATA CONTINUA A L’AULA
-
Educació 03.10.2024
XXIV JORNADES DE MUSEUS I EDUCACIÓ: MIRADES IMPOSSIBLES
-
Educació 25.09.2024
La màgia dels vaixells voladors
-
Educació 16.09.2024
Els museòlegs premien el programa ‘22 dies en 22 peus’
-
Educació 04.07.2024
La navegació esportiva del segle XXI arriba als instituts
-
Educació 24.06.2024
COMPETIR A MAR
-
Educació 30.05.2024
Vaixells voladors a la Festa de la Ciència
-
Educació 21.05.2024
FES ENTRAR EL MAR A L’AULA. CURS 2024-2025
-
Educació 14.05.2024
CONNECTADES PER MAR
-
Educació 13.05.2024
LE MUSÉE MARITIME DE BARCELONE, EN FRANÇAIS
-
Educació 06.05.2024
“GERMANET”, L’ODISEA D’UN JOVE GUINEÀ, PROTAGONISTA ALS INSTITUTS
-
segueix-nos
-
web mmb