FES ENTRAR EL MAR A L’AULA

  • Educació
  • 02.06.2023

Ets docent? Vols fer entrar el mar a l’aula? T’ho expliquem el pròxim 3 de juliol al Museu. T’hi esperem!

El  Museu Marítim de Barcelona vol acompanyar-te en la tasca educativa. Per fer-ho, et convida a una sessió el pròxim 3 de juliol de 9 a 14 h, al Museu Marítim de Barcelona, on t’explicarem com maritimitzar el currículum educatiu i viure una jornada de navegació a bord del pailebot Santa Eulàlia.

A continuació però, et fem un avançament, ja que segur que t’estàs preguntant…

Què és això de “maritimitzar”? Existeix aquest verb?

La maritimitat fa referència al concepte francès Maritimité, vinculat a la socialització del mar i el litoral. Entendre el mar, no només des del punt de vista biològic i econòmic, sinó també des de la relació entre les persones i el territori, el mar, tant a nivell cultural com patrimonial, esportiu o lúdic, entre molts altres.

Ja fa temps que, des d’algunes entitats que treballem per difondre la cultura del mar, considerem que necessitem apropar-nos al mar i viure’l com a espai inspirador de coneixement, d’emocions i generador de propostes educatives. De fet, viure tocant a mar ha condicionat la nostra vida en tots els àmbits.

I què vol dir “fer entrar el mar a l’aula”?

El mar pot entrar a l’aula de moltes maneres…

D’una banda, el mar com espai natural, amb els corrents marins, les onades, les espècies que hi viuen i els efectes de l’activitat humana sobre els ecosistemes marins.

D’una altra, el mar com a espai humanitzat, d’intercanvi cultural, de comunicació entre països, de guerres, de comerç i de lleure.

Al mateix temps, el mar vinculat a l’imaginari a través de la literatura, la música i l’art, passant per les pors i el viatge interior.

Totes aquestes mirades converteixen el mar en un centre d’interès que afavoreix la motivació, l’emoció, l’aprenentatge i desperta la imaginació de l’alumnat.

“el mar és un centre d’interès que afavoreix la motivació, l’emoció, l’aprenentatge i desperta la imaginació de l’alumnat.”

A més, propicia un marc idoni de treball per generar un coneixement contextualitzat amb moltes disciplines: ciències, tecnologia, història, llengües, art, geografia, matemàtiques, esport, etc., la qual cosa facilita un aprenentatge globalitzat i per projectes.

Com em pot ajudar el Museu?

El Museu Marítim de Barcelona es converteix en un espai de confluència. D’una banda, com a museu, és l’àmbit ideal per complementar el treball fet al centre educatiu; d’una altra, la seva temàtica permet desenvolupar projectes educatius transversals, aptes per a tots els àmbits del currículum.

El Museu, per tant, es converteix en un espai d’aprenentatge fora de les parets de l’escola o l’institut, on les dinàmiques que s’hi fan potencien aspectes emocionals i vivencials a partir “d’aprendre fent”, un procediment fonamental en l’aprenentatge competencial.

“El museu es converteix en un espai d’aprenentatge fora de les parets de l’escola o l’institut…”

Què ens explica aquest quadre? Podem conèixer la història al Museu?

Aquest valor potencial ha permès al Museu Marítim desenvolupar diferents propostes amb múltiples formats, que l’han convertit en referent per a molts centres que tenen el mar com a temàtica principal del seu projecte educatiu. És el cas del  Programa d’Activitats Pedagògiques 2023-24.

A la jornada del dia 3 de juliol, oferirem un tastet perquè puguis conèixer les diferents propostes que s’adrecen als diferents cicles educatius, des d’educació infantil fins a educació postobligatòria.

I quines novetats es presenten aquest curs?

Per al curs 2023-2024, un dels projectes més importants que et presentarem és el del seguiment de la regata Mini Transat 2023.

Aquest projecte, anomenat 22 dies en 22 peus. Aventura en solitari a l’Atlàntic 2023, proposa seguir un esdeveniment esportiu de primera magnitud i als seus protagonistes a l’hora que es desenvolupa la regata. Això permet la implicació de l’alumnat en un projecte que es duu a terme en temps real.

De fet, aquesta experiència és una oportunitat per treballar des d’una perspectiva STEAM i dels ODS 2030, i de forma totalment vivencial.

“22 dies en 22 peus… una oportunitat per treballar des d’una perspectiva STEAM i dels ODS 2030, i de forma totalment vivencial”.

La possibilitat de fer el seguiment d’aquesta regata permet treballar a partir de tres eixos temàtics: el mar, com a espai natural; el vaixell, com a element tecnològic; i l’ésser humà, com a protagonista d’aquesta aventura. La implicació de l’alumnat genera una motivació clau per a l’èxit d’aquest programa, que ja es va fer en l’anterior regata, l’any 2021.

Finalment, un dels principals esdeveniments esportius del 2024 també tindrà un lloc destacat en la programació educativa del Museu Marítim: la celebració de la 37a Copa de l’Amèrica, una oportunitat única per incorporar els reptes tecnològics que utilitza la navegació actual, i així, crear aprenentatges competencials, igualment durant la realització d’un esdeveniment esportiu internacional i que impregnarà la ciutat els pròxims mesos.

Els regatistes de la Mini Transat segueixen la ruta que va fer Colom?

I si vull treballar pel meu compte, em podeu ajudar?

I tant! De fet, aprofitarem per presentar algunes experiències d’aliances amb centres amb els quals ja treballem. Igualment, la jornada del pròxim 3 de juliol serà un espai on compartir els vostres interessos, motivacions, suggeriments…

Per inscriure-us a la jornada, envieu un correu a l’adreça educacio@mmb.cat

Places limitades! Us hi esperem!

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí