Microplastics Watchers, una experiència d’aprenentatges i servei del Col·legi Mare de Déu del Àngels
- Educació
- 02.07.2020
Marta Ballvé i Martró explica l’experiència de participar en el projecte de ciència ciutadana vinculat amb el Museu Marítim de Barcelona, en col·laboració amb l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) i Centre d’Estudis Avançats de Blanes-CSIC.
Marta Ballvé i Martró és biòloga i mestra vocacional, professora de ciències i matemàtiques del Col·legi Mare de Déu dels Àngels. Creu en el poder transformador de l’educació i la potencialitat de l’Aprenentatge-Servei, com una metodologia que permet millorar el nostre entorn, des de les aules.
Aquest curs ha participat amb l’alumnat de segon d’ESO en el projecte Observadors del mar-Microplastic Watchers. La Marta ens explica la seva experiència.
- Què us va motivar a participar en el projecte Observadors del Mar-Microplastic Watchers?
La participació en el projecte ens ha semblat una magnífica oportunitat pels alumnes i les professores de 2n d’ESO, des de la matèria de Física i Química. Ens ha permès contextualitzar els aprenentatges vinculats al cicle de vida dels materials, el seu reciclatge, degradació i els efectes que provoquen a l’entorn. L’impacte nociu dels microplàstics a l’ecosistema marí i a les platges del nostre litoral, representa un problema de rigorosa actualitat, real i proper als alumnes motiu pel qual ens va semblar molt motivador.
Ens hem apropat a la problemàtica i hem fet una lectura informada i crítica de l’impacte que provoca la presència de microplàstics i la problemàtica que representen pel manteniment de la biodiversitat i les xarxes tròfiques dels mars i oceans. En aquesta primera fase d’immersió, investigació, mostreig i anàlisi de dades, hem volgut consolidar els aprenentatges dels alumnes d’una manera més competencial, creant, a partir del treball per comissions i equips de treball, una campanya de sensibilització a nivell d’escola i del barri de La Sagrera que ens ajudaria a concretar el nostre servei a la comunitat.
- Què creieu que aporta la ciència ciutadana a l’aprenentatge de l’alumnat?
Facilita l’adquisició d’aprenentatges i coneixements contextualitzats i emmarcats dins d’un context real, que permeten a l’alumnat mobilitzar destreses i competències, potenciant la significació dels aprenentatges adquirits, al temps que possibilita fer un exercici de ciutadania activa en clau científica. També penso que el fet de sortir de l’aula i del laboratori de l’escola canviant l’escenari educatiu i interactuant amb nous agents i contraparts, aporta molta riquesa al projecte i, en alguns casos, afavoreix que l’alumnat descobreixi el seu gust per la ciència despertant la seva vocació científica.
…S’han sentit protagonistes i han valorat molt satisfactòriament el fet de poder implicar-se i participar activament des del principi…
- Com ha viscut l’alumnat la participació en aquest projecte?
S’han sentit protagonistes i han valorat molt satisfactòriament el fet de poder implicar-se i participar activament des del principi. Els ha agradat sentir que formaven part d’un projecte més ampli i participatiu, sabent que allò que feien tenia una repercussió per la comunitat científica i que podríem comptar, al final del projecte, amb el feedback d’experts i científics. Tot plegat ha despertat en alguns d’ells el seu interès, gust i curiositat per la ciència.
Un altre dels aspectes que han remarcat és el fet que els ha semblat un projecte pràctic, que tenia moltes possibles aplicacions a la quotidianitat de cadascun d’ells i els ha interpel·lat de manera directa. Així que l’equip docent que els hem acompanyat en fem una valoració molt positiva. Certament obrir l’escenari educatiu més enllà de les parets de l’aula sempre interpel.la i ajuda a construir coneixements interrelacionats, competencials, connectats i per la vida.
… Ha estat molt emocionant veure, com setmana rere setmana, tots els 92 alumnes es connectaven a la cita setmanal que tenien amb el projecte Microplastic Watchers.
- Com heu pogut continuar el projecte amb el confinament?
En la situació tant extraordinària que hem viscut al llarg de l’últim trimestre del curs escolar i en ple confinament, l’equip del projecte vam valorar que era molt interessant donar continuïtat a aquest projecte ja que es mobilitzaven aprenentatges de caire més competencial, i justament això, el feia idoni en aquesta situació.
Les sinèrgies compartides amb l’Adrià i la Mònica, del Grau d’Enginyeria de Materials de la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona ha representat un plus. Ens hem reunit setmanalment utilitzant l’aplicació Meet. Ha estat molt emocionant veure, com setmana rere setmana, tots els 92 alumnes es connectaven a la cita setmanal que tenien amb el projecte Microplastic Watchers.
Ells mateixos s’han compromès a contagiar al seu entorn proper (familiars i amics), envers la problemàtica dels microplàstics…
- Quina és la valoració que feu del projecte, ara que està a punt d’acabar el curs?
Des de l’escola fem una valoració extraordinàriament positiva en el sentit que veiem que l’alumnat ha quedat sensibilitzat amb el tema i ells mateixos s’han compromès a contagiar al seu entorn proper (familiars i amics), envers la problemàtica dels microplàstics.
També ha estat significatiu que alguns d’ells hagin verbalitzat que la propera vegada que vagin a casa els avis i les avies els portaran bosses de colors i un contenidor per la brossa orgànica per a que també puguin reciclar, d’altres veuen que consumeixen massa plàstic d’un sol ús i es comprometen a anar a comprar amb bosses de roba, posar l’esmorzar en una carmanyola o embolicar-lo amb paper i evitar el film de plàstic, d’altres faran sortides a la platja per netejar-les de brutícia i fins i tot alguns s’han apuntat a la iniciativa Save the Oceans.
Per les professores que hem tingut la sort d’acompanyar aquest projecte ha estat una aventura rica en aprenentatges i volem agrair-vos des d’aquí la iniciativa d’Observadors del Mar i que des de la Universitat de Barcelona s’hagin volgut sumar aquesta proposta.
Acabem amb moltes ganes de donar continuïtat l’any vinent a aquest projecte i d’altres que ens permetin vetllar per la sostenibilitat del planeta i sumar el nostre granet de sorra a fer possible l’agenda ODS 2030.
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 29.10.2024
LA REGATA CONTINUA A L’AULA
-
Educació 03.10.2024
XXIV JORNADES DE MUSEUS I EDUCACIÓ: MIRADES IMPOSSIBLES
-
Educació 25.09.2024
La màgia dels vaixells voladors
-
Educació 16.09.2024
Els museòlegs premien el programa ‘22 dies en 22 peus’
-
Educació 04.07.2024
La navegació esportiva del segle XXI arriba als instituts
-
Educació 24.06.2024
COMPETIR A MAR
-
Educació 30.05.2024
Vaixells voladors a la Festa de la Ciència
-
Educació 21.05.2024
FES ENTRAR EL MAR A L’AULA. CURS 2024-2025
-
Educació 14.05.2024
CONNECTADES PER MAR
-
Educació 13.05.2024
LE MUSÉE MARITIME DE BARCELONE, EN FRANÇAIS
-
Educació 06.05.2024
“GERMANET”, L’ODISEA D’UN JOVE GUINEÀ, PROTAGONISTA ALS INSTITUTS
-
Educació 20.02.2024
El mar i els vaixells, situació d’aprenentatge
-
segueix-nos
-
web mmb