Al Museu Marítim també es treballen les STEAM

  • Educació
  • 11.09.2022

El Museu Marítim es un recurs per als centres eductius que volen desenvolupar les STEAM a la seva tasca educativa, amb el mar i la cultura marítima com  a centre d’interès.

En aquest sentit, el Museu Marítim ofereix a la comunitat educativa la possibilitat de treballar les STEAM (Science en anglès, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques) amb un ampli ventall d’opcions.

Programa d’Activitats pedagògiques

Els centres educatius que desenvolupen projectes STEAM troben en l’MMB i el seu programa d’activitats educatives un ampli ventall de propostes que complementen l’acció educativa d’escoles i instituts.

El més petits descobreixen els vaixells i experimenten amb la flotabilitat en les activitats Què és un vaixell i Vaixell a la vista. Aprendre a fer nusos mariners, portar el timó seguint el rumb marcat pel patró i hissar i arriar veles acosta els nens i nenes a la navegació en l’activitat aprenem a navegar.

Les matemàtiques, la tecnologia, l’enginyeria i l’art són presents en les activitats de navegació adreçades a l’eso com són: La navegació tradicional i Navega a bord d’un veler tradicional en les que l’alumnat interpreta la carta nàutica, mesura la fondària del port amb un escandall i mesura la velocitat del vaixell fent servir una corredora de barqueta. Els centres educatius que han fet un treball previ a l’aula han construït la seva pròpia corredora de barqueta i han sortit  a bord del Far Formentera a provar-la.

Activitats com Investiguem el mar i Laboratori de mar faciliten el contacte de l’alumnat amb estris de laboratori (densímetres, disc de Sechi, compàs, termòmetre, pHmetre, xarxa de plàncton…) per calcular diferents paràmetres per conèixer la qualitat de les aigües del Port Vell.

Projectes de llarga durada

D’altra banda, el museu ofereix la possibilitat als centres educatius treballar des d’un a perspectiva STEAM en el marc d’un projecte de llarga durada. En aquest sentit, el programa educatiu Observadors del Mar-Microplàtic watchers planteja l’acostament al mètode científic a partir d’un projecte de ciència ciutadana en el que, l’alumnat es transforma en un equip de recerca, amb l’objectiu d’analitzar la sorra de la platja i recollir dades sobre la presència  variabilitat de micro i mesoplàstics. En l’anàlisi de les dades i el desenvolupament de propostes de sensibilització, les matemàtiques i l’art hi són ven presents.

La navegació oceànica i el repte que suposa la travessa de l’Atlàntic o la volta al món en solitari, dibuixen un marc incomparable per treballar amb una mirada STEAM. Projectes com Vendée Globe, seguiment d’una volta la món a vela i 22 dies en 22 peus aventura en solitari a l’Atlàntic han permès acostar infants i joves a un món molt desconegut en el que, a patir de l’agermanament entre centre educatiu i un o una navegant s’estableixen vincles que generen un clima favorable per a la motivació, es desperta al curiositat i les emocions dels nois i noies, al mateix temps que es transmetien valors, sabers i destreses fonamentals en el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’alumnat.

Des de l’MMB conjuntament amb la FNOB (Fundació Navegació Oceànica Barcelona) estem treballant en el nou programa educatiu de seguiment de la Minitransat 23 en el que les STEAM i els ODS 2030 (Objectius de Desenvolupament Sostenible) prenen encara més protagonisme. Si vols rebre informació sobre el projecte et pots posar en contacte amb nosaltres a educacio@mmb.cat

Aliances educatives

Des de la vocació educativa del Museu ens posem a disposició dels centres educatius per desenvolupar projectes de forma conjunta amb el mar i la cultura marítima com a temàtica. En aquet sentit, també les STEAM poden formar part d’aquest treball conjunt.

Per al curs 22/23 hem iniciat una singladura conjunta amb l’Institut Can Vilumara per treballar amb perspectiva STEAM el món de la pesca. De ben segur que el viatge serà profitós i satisfactori per ambdues parts i esperem compartir-lo amb tots vosaltres i que serveixi de font d’inspiració per a altres centres que vulguin treballar el mar i la cultura marítima.

STEAM, una aposta per la igualtat i l’equitat

Per al nostre dia a dia els coneixements STEAM ens permeten ser més crítics amb molts dels debats que es generen en la nostra societat. Els reptes als que s’enfronta la nostra societat  en el present i el futur com són els ODS 2030.

En aquest sentit, Digna Couso, Directora del CRECIM – Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica en el seu article Per a què estem a STEM? Un intent de definir l’alfabetització STEM per a tothom i amb valors, ens fa una reflexió sobre la necessitat de l’alfabetització STEM de la societat, més enllà de satisfer la necessitat de professionals STEM.

En aquest article Digna Couso ens diu que: “Estar alfabetitzat en STEM és ser capaç d’identificar i aplicar, tant els coneixements clau com les formes de fer, pensar, parlar i sentir de la ciència, l’enginyeria i la matemàtica, de forma més o menys integrada, per tal de comprendre, decidir i/o actuar davant de problemes complexos i per a construir solucions creatives i innovadores, tot aprofitant les sinèrgies personals i les tecnologies disponibles, i deforma crítica, reflexiva i amb valors.”

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí