“Participar en el Grumet ha estat un èxit total”
- Educació
- 18.06.2018
En Ferran Blanzaco, és professor del grup d’adolescents de la Unitat C al CEE Vil·la Joana des de 5 anys. Al llarg de les trobades que hem tingut durant el curs, ens ha manifestat que el programa educatiu Grumet Èxit està ajudant al seu alumnat a assolir objectius, hàbits i actituds que no pensaven fos possible, almenys a curt termini. L’equip educatiu de l’MMB hem volgut saber més de com ha estat aquesta experiència.
El vostre és un centre que compta amb una gran tradició en treballar en projectes que permeten anar més enllà a un alumnat que dia a dia s’enfronta a situacions excepcionals… Què us proposàveu quan vau decidir participar en el programa Grumet Èxit?
Pel nostre alumnat és bàsic aconseguir que esdevinguin persones autònomes en la societat i puguin tenir oportunitats de conèixer i desenvolupar diferents tasques. A causa de les seves problemàtiques el fet de treballar els continguts curriculars directament amb llapis i paper es fa molt difícil. El Grumet ens ofereix l’oportunitat de sortir de l’escola i a través de diverses activitats desenvolupar competències
relacionades amb l’àmbit personal, social i ciutadà. El taller és un mitjà per poder treballar les competències bàsiques amb els alumnes i apropar-los a una realitat professional. Treballar amb persones especialitzades, veure com els acullen i el paper important que tenen en el grup els motiva per treballar i implicar-se. Es vincula el treball de l’aula amb la participació dels tallers, cosa que afavoreix l’aprenentatge
significatiu.
Un altre dels objectius principals de la participació en aquest taller era afavorir la cohesió del grup i enfortir el sentiment de pertinença. De fet, hi ha tres alumnes que no formen part d’aquest grup però que l’any vinent s’hi incorporaran per edat. El Grumet ens ha ofert l’oportunitat de realitzar un projecte comú amb els que seran els seus companys l’any vinent, fent que així l’adaptació al curs vinent resulti molt més natural.
En algun moment vau tenir dubtes de quina seria la reacció dels alumnes davant una situació tan poc quotidiana com és embarcar-se i “fer classe” a bord d’una embarcació?
Sí. Cada dia que ens toca classe de Grumet!!! Constantment es donen situacions noves i amb els nostres alumnes mai tens la seguretat sobre quina serà la seva reacció. Però cada dificultat amb què es troben és una oportunitat única per als educadors per ajudar-los a superar un repte. I hem de dir que els nois han anat superant tots aquests reptes amb escreix, fins i tot molt per sobre de les expectatives que teníem els mestres. La veritat és que des del centre érem conscients de participar en el Grumet era una aposta arriscada, però a hores d’ara crec que ningú posa en dubte que ha estat un èxit total.
Com vau aconseguir que volguessin participar?
La veritat és que això va ser senzill. Cada curs duem a terme 1 o 2 projectes de gran àmbit amb el grup, tot i que fins ara cap de l’envergadura del Grumet. Des del primer moment que els vam explicar el que faríem, es van mostrar molt interessats i després,
un cop iniciat el projecte, les pròpies experiències positives que rebien al vaixell han servit de motor per a la motivació dels nois.
Quins aspectes ha permet millorar la participació en el Grumet Èxit?
Ens ha permès enfortir al grup i sobretot ha servit perquè tots els nois hagin pogut omplir la seva “motxilla” d’un seguit d’experiències i vivències molt gratificants que els quedaran per sempre. Com a conseqüència de les seves dificultats personals, al llarg de la seva vida els nostres alumnes no han tingut gaires experiències positives dins de l’àmbit escolar i és per això que aquests records i vivències són tant o més important que tots els coneixements que han pogut aprendre al llarg del taller, que en són molts també. A nivell més personal, als mestres jo crec que ens ha servit per adonar-nos que arriscar-se a fer segons quines activitats val molt la pena
El vostre centre es troba envoltat de verd… Com és per als vostres alumnes baixar a port i canviar-lo pel blau del mar…
Doncs això ho haurien de contestar ells… Així que els hi hem preguntat i això és el que ens han dit:
– Ens ha permès descobrir coses noves.
– Canviar les olors de la muntanya pels del mar.
– Ha sigut molt especial perquè no havia pujat a un vaixell en la vida.
– Es algo diferente.
– He après coses que no sabia.
– He pogut conduir un vaixell i ha sigut una experiència única.
– Ho recomanaria a altres instituts.
– Ha sido una aventura. No lo voy a olvidar en la vida.
Us agradaria seguir participant o teniu altres projectes…
Doncs hem decidit que l’any vinent no demanarem participar del taller del Grumet, ja que molts dels alumnes que tindrem seran els mateixos i volem provar altres experiències, així que hem decidit fer un altre dels tallers que ofereix el projecte Enginy. Ens reservarem repetir el Grumet per d’aquí a dos cursos. El que està clar és que ens agradaria molt poder repetir l’experiència i farem tot el que estigui a les
nostres mans per fer-ho.
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 29.10.2024
LA REGATA CONTINUA A L’AULA
-
Educació 03.10.2024
XXIV JORNADES DE MUSEUS I EDUCACIÓ: MIRADES IMPOSSIBLES
-
Educació 25.09.2024
La màgia dels vaixells voladors
-
Educació 16.09.2024
Els museòlegs premien el programa ‘22 dies en 22 peus’
-
Educació 04.07.2024
La navegació esportiva del segle XXI arriba als instituts
-
Educació 24.06.2024
COMPETIR A MAR
-
Educació 30.05.2024
Vaixells voladors a la Festa de la Ciència
-
Educació 21.05.2024
FES ENTRAR EL MAR A L’AULA. CURS 2024-2025
-
Educació 14.05.2024
CONNECTADES PER MAR
-
Educació 13.05.2024
LE MUSÉE MARITIME DE BARCELONE, EN FRANÇAIS
-
Educació 06.05.2024
“GERMANET”, L’ODISEA D’UN JOVE GUINEÀ, PROTAGONISTA ALS INSTITUTS
-
Educació 20.02.2024
El mar i els vaixells, situació d’aprenentatge
-
segueix-nos
-
web mmb