Programa d’Activitats pedagògiques 2021-22
- Educació
- 18.06.2021
El Programa d’Activitats Pedagògiques del Museu Marítim per al proper curs escolar presenta el mar com a recurs educatiu i nous projectes de llarga durada.
Hi ha pocs temes amb un potencial educatiu tan important com el mar. La transversalitat i universalitat que el caracteritzen permet que pugui ser interpretat des d’una vessant històrica, però també científica, humanística o lingüística, i es converteix en una eina pedagògica de primer ordre.
El Museu Marítim de Barcelona desenvolupa projectes educatius vinculats a la cultura i el patrimoni marítims i, un curs més, ofereix al professorat un ampli ventall de propostes pedagògiques a fer en diferents formats, per generar un aprenentatge significatiu amb el mar com a eix principal de coneixement.
Les activitats al Museu
Les activitats que formen el Programa d’Activitats Pedagògiques 2021-22 s’adrecen a tots els cicles educatius, des d’educació infantil fins a batxillerat i cicles formatius, i representen una oportunitat per complementar la feina curricular feta a l’aula del centre educatiu amb el patrimoni exposat al Museu.
En els diferents espais on es desenvolupen les activitats (al planetari, a les aules i sales del museu o a bord de les seves embarcacions), l’alumnat pot conèixer com és i com funciona el Port de Barcelona, navegar a bord d’una embarcació tradicional, manipular rèpliques dels mateixos instruments de navegació que van fer servir els grans descobridors, experimentar i trobar respostes a la pregunta de per què sura un vaixell, reconèixer i localitzar els estels que permetien orientar-se als navegants, seguir les empremtes de pirates o, entre altres coses, també pot descobrir les Drassanes Reials, un dels edificis més importants i emblemàtics de Barcelona.
Les visites dinamitzades al Museu Marítim de Barcelona permeten desenvolupar propostes educatives que toquen la gran majoria de les matèries del currículum educatiu: des de la ciència fins a la història, des de les matemàtiques fins les llengües, i són una oportunitat per convertir el patrimoni i la cultura marítima en un recurs pedagògic.
Nou programa educatiu per treballar a l’aula
Un dels projectes més destacats per al curs 2021-2022 és el programa educatiu 22 dies en 22 peus. Aventura en solitari a l’Atlànticque pren la regata de la Mini Transat 2021 com a referent per al seu desenvolupament, i que es faconjuntament entre el Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona (FNOB).
El fet que en aquesta regata hi participin 15 navegants espanyols i les característiques pròpies de la prova -una travessa de l’Atlàntic en solitari, sense assistència a bord de vaixells de la classe Mini, de 6.5 m d’eslora-, fa que sigui un marc incomparable perquè el mar sigui, de nou, el protagonista.
Aquesta proposta educativa agrupa un conjunt d’activitats, la més destacada de les quals és L’aventura de l’Atlàntic, que planteja el seguiment de la regata a partir de reptes setmanals centrats en 3 eixos temàtics: planeta mar, ésser humà i navegació, que permeten fer una aproximació a un esdeveniment esportiu en temps real i, alhora, implicar l’alumnat de manera emocional.
El proper 6 de juliol hi haurà la sessió de formació per als i les docents que vulguin aprofitar aquesta proposta a desenvolupar durant el primer trimestre del curs 2021-2022.
Altres projectes de llarga durada
Un dels objectius del Museu Marítim de Barcelona és el de desenvolupar propostes que vagin més enllà de l’activitat puntual al Museu, que tinguin una certa durada en el temps i que siguin el resultat de projectes construïts conjuntament entre el centre educatiu i el propi Museu.
El resultat d’aquest tipus de col·laboració és un aprenentatge compartit, on participen tots els agents del fet educatiu: equips docents, alumnat i museu.
Entre els projectes més destacats hi ha Observadors del Mar – Microplastic watchers, proposta de ciència ciutadana que estudia la presència de microplàstics a les nostres platges. El projecte es fa en col·laboració amb l’Institut de Ciències del Mar i el Centre d’Estudis Avançats de Blanes, del CSIC, i és una oportunitat per convertir un programa educatiu en una proposta ApS, ja que el resultat del treball de l’alumnat és aprofitat per la comunitat científica per conèixer l’estat de les platges.
D’altra banda,el projecte Apadrina el teu equipament és una proposta que posa a l’abast dels centres educatius del Raval els principals equipaments culturals del barri, per fer projectes educatius de llarga durada que tinguin relació amb la temàtica de l’equipament apadrinat. El Museu Marítim de Barcelona participarà juntament amb altres entitats i equipaments per 9è any consecutiu d’aquesta proposta, el resultat de la qual són projectes de diferents formats (ApS, visites guiades fetes per l’alumnat, visites virtuals…), elaborats conjuntament entre l’alumnat, el professorat, el museu i, en alguns casos, també entitats socials del barri.
Aliances educatives
L’aposta més forta del Museu Marítim de Barcelona pel que fa a l’educació és crear aliances educatives amb aquells centres que focalitzin el seu projecte curricular en el món del mar, una temàtica tan diversa que permet fer un plantejament transversal perquè pugui ser abordat per tots els cicles al llarg de tot un curs.
Les experiències del Museu Marítim així ho demostren: la trajectòria de col·laboració amb l’institut l’institut Eduard Fontserè, de l’Hospitalet de Llobregat, o amb l’escola Octavio Paz, de Barcelona, són un parell d’exemples dels resultats que es poden assolir quan tant el centre educatiu com el museu fan aquest camí de la mà.
Recursos pedagògics l’abast dels centres
Per a aquells centres educatius que vulguin treballar el tema del mar de manera autònoma, el Museu Marítim de Barcelona també ofereix una sèrie de recursos pedagògics per treballar tant a l’aula com en la visita lliure al museu:
- Caixes didàctiques
Aquest recurs funciona des de fa molts anys, i representa l’oportunitat de disposar al centre educatiu d’uns materials elaborats des del museu i una sèrie de propostes de treball a desenvolupar a l’aula durant un període de temps concret. Les caixes didàctiques del museu permeten tractar temes tan variats com els pirates, les rutes comercials marítimes o els habitants del mar, entre d’altres, i s’adrecen a tots els cicles educatius.
- Fes-te teu el Museu
Per tal de poder fer la visita al museu de manera autònoma, els grups educatius visitants disposen d’una guia amb la referència als objectes exposats que poden tenir un aprofitament pedagògic més destacat, adaptada als diferents cicles educatius.
Al mateix temps, també existeixen uns autoguiats de determinades exposicions del museu, dissenyats per a l’alumnat dels cicles mitjà i superior d’educació primària, que poden ser descarregats des del web del museu, tot i que també es poden trobar a les taquilles del museu.
Informació i reseves reserves@mmb.cat
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 17.12.2024
LA PÈRDUA DE BIODIVERSITAT A L’EXPOSICIÓ ESPÈCIES INVASORES
-
Educació 11.12.2024
De Montjuïc al mar, projecte sobre la Barcelona medieval
-
Educació 29.10.2024
LA REGATA CONTINUA A L’AULA
-
Educació 03.10.2024
XXIV JORNADES DE MUSEUS I EDUCACIÓ: MIRADES IMPOSSIBLES
-
Educació 25.09.2024
La màgia dels vaixells voladors
-
Educació 16.09.2024
Els museòlegs premien el programa ‘22 dies en 22 peus’
-
Educació 04.07.2024
La navegació esportiva del segle XXI arriba als instituts
-
Educació 28.06.2024
PENÉLOPE, LA MAR ÉS TEVA
-
Educació 24.06.2024
COMPETIR A MAR
-
Educació 20.06.2024
ORGULL DE MUSEU 2024
-
Educació 30.05.2024
Vaixells voladors a la Festa de la Ciència
-
Educació 21.05.2024
FES ENTRAR EL MAR A L’AULA. CURS 2024-2025
-
segueix-nos
-
web mmb