Vela oceànica i ciència, un binomi win-win
- Educació
- 20.01.2021
El cicle Converses oceàniques en línia organitzat pel Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona torna amb una nova proposta que dona a conèixer com la vela oceànica suposa una gran oportunitat per a la ciència i més concretament, per al coneixement dels mars i oceans del planeta.
Vela, vaixells i navegants oceànics, més oportunitats per a la ciència
La celebració de la novena edició de la Vendée Globe, la regata de volta el món en solitari, torna a ser l’escenari de la segona conversa oceànica que es podrà seguir en línia el proper 21 de gener a les 18 hores als canals youtube de les dues entitats.
Entre les persones expertes convidades per aquesta ocasió, destaquen Luís Valdés actual director del Centro Oceanográfico de Santander de l’Instituto Español de Oceanografía (IEO), el qual va participar, com a membre de l’COI-UNESCO, en el disseny i l’execució de el Programa Científic de la Barcelona World Race en la seva segona i tercera edició; Juan Manuel Sarasúa periodista i comunicador científic a diverses publicacions internacionals i que va ser part de l’equip editorial de la primera Barcelona World Race el 2007; o Cristina Romera, investigadora a l’Institut de Ciències de la Mar-CSIC (ICM-CSIC) de Barcelona, premiada en diverses ocasions pels seus estudis sobre la matèria orgànica dissolta en l’oceà i el seu paper en el cicle de carboni, destacant el premi “For Women in Science” de L’Oreal-UNESCO. En els últims anys, ha treballat en l’alliberament de carboni per part del plàstic marí i en com les escombraries plàstiques poden afectar el cicle de carboni.
Els projectes científics a bord del One planet, One Ocean com a referent
Altres ponents que destaquen, són els que van promoure també els seus estudis durant la Barcelona World Race a bord del One Planet, One Ocean, i que encara es duen a terme durant la segona volta al món en solitari que està duent a terme el barceloní Dídac Costa.
Els oceanògrafs Jordi Salat i Joaquín Ignacio Salvador, els quals han liderat en diferents moments el projecte de l’Institut de Ciències del Mar-CSIC d’obtenció de la temperatura i salinitat de superfície de la mar a bord del One Planet, One Ocean i el regatista oceànic Aleix Gelabert, qui va col·laborar juntament amb Dídac Costa en els projectes científics que l’equip duia a terme a la Barcelona World Race 2014/15, aportaran la visió pràctica de com la col·laboració entre vela oceànica i ciència és imprescindible.
Barcelona World Race, regata pionera
D’altra banda, el periodista Santi Serrat, director de l’agencia de comunicació Latitud 42 i responsable de continguts de la Fundació We Are Water, ens parlarà des de l’experiència que va viure com a director editorial de la FNOB i de la Barcelona World Race en les seves tres edicions, de la creació del Observatori Oceanogràfic de la regata i del Barcelona World Race Ocean Campus.
De fet, cal tenir present que la Barcelona World Race va ser la primera regata en posar en evidència el paper rellevant que poden tenir aquestes competicions esportives a l’hora d’obtenir dades molt importants per al coneixement dels oceans. D’una banda, el fet que es duguin a terme per zones molt remotes, molt allunyades de terra i amb molt poc trànsit marítim de les que es té molt poca informació, permeten obtenir dades que resulten molt importants per als científics per poder avaluar la dinàmica de l’oceà en el seu conjunt.
D’altra banda, una altre aspecte de la importància d’aquestes regates de volta al món és que realitzen recorreguts que es repeteixen en el temps. Això permet als científics establir una seqüència de dades (per exemple, temperatura i salinitat) a escala global, que permeten validar les dades obtingudes pels satèl·lits que observen l’oceà.
Programa d’activitats entorn la Vendée Globe 2020
El Cicle de Converses oceàniques en línia és una de les activitats de divulgació organitzades pel Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona, amb l’objectiu d’aprofundir en els aspectes més rellevants de la competició oceànica més exigent de el món, tant a nivell humà com esportiu i tecnològic, analitzar l’evolució de Dídac Costa i divulgar les activitats científiques que es duen a terme en la regata.
El punt de partida d’aquest projecte és l’exposició Vendée Globe 2020 que es pot visitar al museu fins a finals de maig i el programa educatiu adreçat als escolars el qual es compon d’una sèrie de propostes de treball a l’aula, que es poden complementar amb altres activitats a realitzar en diferents institucions i equipaments culturals.
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 17.12.2024
LA PÈRDUA DE BIODIVERSITAT A L’EXPOSICIÓ ESPÈCIES INVASORES
-
Educació 11.12.2024
De Montjuïc al mar, projecte sobre la Barcelona medieval
-
Educació 29.10.2024
LA REGATA CONTINUA A L’AULA
-
Educació 03.10.2024
XXIV JORNADES DE MUSEUS I EDUCACIÓ: MIRADES IMPOSSIBLES
-
Educació 25.09.2024
La màgia dels vaixells voladors
-
Educació 16.09.2024
Els museòlegs premien el programa ‘22 dies en 22 peus’
-
Educació 04.07.2024
La navegació esportiva del segle XXI arriba als instituts
-
Educació 28.06.2024
PENÉLOPE, LA MAR ÉS TEVA
-
Educació 24.06.2024
COMPETIR A MAR
-
Educació 20.06.2024
ORGULL DE MUSEU 2024
-
Educació 30.05.2024
Vaixells voladors a la Festa de la Ciència
-
Educació 21.05.2024
FES ENTRAR EL MAR A L’AULA. CURS 2024-2025
-
segueix-nos
-
web mmb