El rol de la fotografia en la pervivència dels objectes

  • Foto de mar
  • 22.08.2012
Mai no deixarà de sorprendre’m pensar que els objectes incorporats en aquest Museu tenen una petita o gran història personal a explicar-nos. En alguns casos, està oculta en la documentació que acompanya aquests nou vinguts en forma de fotografies que posen en valor la seva utilitat com a eina per a documentar el passat d’aquells objectes que han estat retratats, en algun moment, per circumstàncies ben diverses. Ens permeten consultar quin era l’estat de conservació de l’objecte en el moment d’entrar al Museu o quin aspecte tenia quan desenvolupava la seva vida a mar en el cas, per exemple, de les embarcacions.
Per altra banda, la fotografia es materialitza com un testimoni que dona pervivència a objectes del Museu desapareguts per factors diversos (pèrdues per conflictes bèl·lics, alguns dipòsits que es retornen al propietari, etc.). Així mateix, ens mostren formes i característiques perdudes degut a intervencions que han retornat a la peça el seu aspecte original, o que han tingut unes modificacions seguint uns criteris d’interpretació que han canviat les seves formes.
A través de les etiquetes “Col·leccions” i  “Document” ens agradaria explicar algunes històries sobre les peces de l’MMB que tenen un curiós discurs gràcies a que la fotografia és un important testimoni.
Com a primer tast, hem recuperat dues fotografies de l’antic fitxer fotogràfic corresponents a la peça amb Número d’Inventari 2107, on veiem un model de pailebot de 3 pals dins la vitrina d’una botiga de pesca salada de Barcelona. Si fem la cerca per aquest número d’inventari en el catàleg de col·leccions de l’MMB ens trobarem que actualment conservem un model amb una tipologia diferent doncs, per començar, enlloc de tres màstils, en conserva dos. Com és possible que la tipologia de l’actual maqueta no correspongui amb les fotografies antigues de l’any 1940, moment previ a la seva entrada al Museu?



Botiga de pesca salada de Barcelona. A l’esquerra es veu la maqueta. (ca.1940)




Detall de la vitrina a la botiga ( Núm. Inventari 2107. Antics núm. foto 178 i 179)



Per raons que no coneixem i que estaven supeditades a uns criteris emprats en aquells anys de post guerra, l’any 1943 es va decidir que el taller del Museu eliminaria un dels pals i li donaria al model l’aparell de goleta de velatxo afegint unes vergues al trinquet. Des de llavors, aquesta maqueta no ha tingut més transformacions i, amb aquesta nova aparença, ha estat visible al públic en una de les nostres sales d’exposició. Per què es va transformar l’aparell d’aquest vaixell? En aquests moments és un enigma.



Model després de la transformació



Última ubicació de la Goleta velatxo a l’antiga exposició permanent del MMB, 
juntament amb altres models de vaixell (2005)
El que sí sabem del cert, i no ens ha d’estranyar, és que els petits vaixells en miniatura estiguin sotmesos a intervencions com aquesta. Hem de pensar que la història de la navegació conté nombrosos casos de transformacions en aparell i buc en una mateixa embarcació durant el decurs del seu temps de treball a mar, resultat de noves circumstàncies com el canvi d’armador, uns nous usos per a l’embarcació o un altre mar al qual adaptar la navegació.
Post escrit per Silvia Dahl- Arxiu Fotogràfic
Centre de Documentació de l’MMB

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí