Retocant la fotografia

  • Foto de mar
  • 05.11.2012
El retoc fotogràfic existeix des dels inicis de la fotografia. Si bé és cert que, des de fa un parell de dècades, la tecnologia digital ens està ajudant molt en la manipulació de la imatge, no podem oblidar que aquesta pràctica era més habitual del que pensem abans de la invenció de Photoshop. Fotògrafs professionals i amateurs retocaven els negatius per a eliminar imperfeccions, acolorien les fotografies B/N amb aquarel·les o altres pigments, s’incloïen elements que no estaven en la imatge tallant i enganxant una altra fotografia, s’eliminaven parts d’una foto i, en definitiva, s’utilitzaven  -amb una destresa que dependria de l’habilitat del retocador- un imaginatiu conjunt de recursos per a fer arribar el seu missatge de contingut sentimental, propagandístic, polític, o simplement artístic. Sens dubte, han estat unes “trampes” o millores que sovint són difícils de veure a simple vista.
Entre les nostres col·leccions fotogràfiques hem seleccionat uns exemples de fotografies datades en els inicis del segle XX, i que tenen uns retocs amb intencionalitats ben diferents.




Un bany a la platja en un escenari fictici i amb colors afegits.
S’han retallat els peus de les nenes per a donar més
sensació “d’immersió a l’aigua”.
Foto d’estudi, inicis segle XX (Reg. 57054F, Col·lecció Jordi Montoro)
Un mateix escenari, pintat amb aspecte de platja rocosa, dona joc
a que els models apareguin amb recursos diferents i que es respecti o no
el B/N original. Fotos d’estudi, inicis segle XX
(Reg. 32521F, 32514F, col·lecció Jordi Montoro)



Postal editada a partir d’un negatiu original B/N, que adquireix un aspecte
de fotografia a color després dels retocs amb pigments.
Reial Club Nàutic. Barcelona, inicis segle XX (Reg. 31329D)

 

En aquesta fotografia, el retoc s’ha fet directament sobre el negatiu. S’ha perfilat el cel i tots els elements
que el limiten (xemeneies, pals, etc.), així com en algun detall més de la fotografia.
Detall d’una vista panoràmica del port de València, ca. 1920 (Reg. 59486N)

2 detalls de la imatge anterior. A sota s’aprecia el negatiu que ha estat pintat amb
pigments taronges en la part del cel, i sobre els quals s’han perfilat màstils i xemeneies.
 També existeixen altres afegits, com el rastre de llapis sobre el costat del vaixell
que està en primer pla i el fum de les xemeneies.
Recomanem que visiteu la pàgina web del Metropolitan Museum of Art (MET), on podeu gaudir de l’exposició Faking it. Manipulated photography before photoshop (Altéralo. La fotografía manipulada antes de Photoshop). Podreu visionar una interessant selecció de fotografies “clarament retocades”, algunes de les quals estan ambientades en el mar.
Concloent aquest post, hem traduït la frase que han utilitzat en el text d’aquesta exposició i que resumeix molt bé la intenció del retoc: A dia d’avui, podem constatar que l’antic adagi “la càmera mai enganya” és una suprema ficció del món de la fotografia.

Post escrit per Silvia Dahl- Arxiu Fotogràfic-
Centre de Documentació de l’MMB




  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí