The Life of Nelson, dos germans de nou retrobats

  • Biblioteca
  • Patrimoni
  • 13.10.2020

Avui us parlem de dos llibres iguals amb dues vides diferents i que han acabat junts a la reserva de la biblioteca del Museu Marítim.

Es tracta d’una biografia sobre Nelson escrita per Robert Southey. The Life of Nelson. Els nostres exemplars, reimpressions de 1875 i 1877, editats per  George Bell and Sons, són exactes, amb 400 pàgines i gravats, algunes de les il·lustracions en color.

L’obra de Southey va ser publicada per primer cop al 1813. Amb els anys es va fer molt popular i se’n van fer moltes edicions i reimpressions. Podeu accedir a un exemplar posterior (1912) accessible a text complet a través del catàleg de la Biblioteca Nacional de Paris, edició de 1906, reimpressió de 1912 https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5706366b/f8.item

The Life of Nelson
The Life of Nelson. A la dreta el volum viatger amb els senyals de les dues procedències anteriors.

L’exemplar de l’esquerra de la foto ha estat en una casa, es conserva net i gairebé com nou, el de la dreta ha viatjat a bord del S.S. Manora –de la British India Steam Navigation Company i es veu molt usat, potser més d’un cop algun passatger se’l va deixar a coberta. La companyia va enganxar un cartellet a la guarda del llibre perquè no es deixés exposat al sol i a les inclemències de la coberta del vaixell.

No deixeu el llibre a coberta.

L’exemplar viatger ha arribat a nosaltres procedent del fons de la biblioteca de la Compañía Trasatlántica. Al llom porta una etiqueta blanca amb un requadre blau i el número 388, aquesta etiqueta la porten els llibres procedents d’aquesta naviliera. També té gravat en daurat el número 72, suposem que era la numeració a bord del Manora.

S.S. Manora va ser construït per Denny al 1878 per a la British India Steam Navigation Company. L’any 1883 el comprà la Compañía de Tabacos de Filipinas que més tard seria fusionada amb la Trasatlántica i el batejà com a Isla de Cebú.

S.S. Manora (Arxiu fotogràfic MMB 26913F)

 

A la revista Fomento de la Marina del 1883 parlaven així d’aquesta adquisició:“La prueba oficial … se verificó en Cádiz el día 10 del pasado a las 12 de la mañana asistiendo a ella el capitán del puerto D. José de Heras. Se han evidenciado las excelentes condiciones. Su andar fue 14 millas y media por hora, con viento de proa y marejada. El vapor regresó a las 3 de la tarde. El día 12 salió de dicho puerto para los de Barcelona y Manila. Tiene 380 pies ingleses de eslora, 39 de manga y 29 de puntal. Su arqueo se aproxima a 3.300 toneladas Moorson. Sus máquinas son del sistema combinado con cilindros de 50 y 86 pulgadas de diámetro y 54 de golpe. Fuerza nominal 500 caballos. El vapor se produce en 6 calderas, con 18 hornos, siendo la presión de 75 libras. … Está muy bien distribuido y elegantemente alhajado. Las personas conocedoras hablan muy bien de sus condiciones marineras y de su velocidad. Su rápida travesía de Liverpool a Cádiz confirma esta creencia

En els dos s’aprecien taques d’òxid.

El vapor Isla de Cebú va naufragar el 21 de febrer de 1889 a Estaca de Bares, per sort el nostre protagonista ja feia temps que era a terra ferma.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí