Beca de recerca Monjo i Pons
- Recerca
- 12.08.2014
Aquesta beca de recerca es va convocar en quatre ocasions en el marc d’una col·laboració amb la Delegació territorial de Catalunya de la Asociación y Colegio Oficial de Ingenieros Navales y Oceánicos. Rebia el nom de Joan Monjo Pons, autor de l’obra L’arquitectura naval, col·laborador de Narcís Monturiol a l’empresa Navegación Submarina, fundador de l’escola de nàutica de Vilassar de Mar, entre altres coses.
L’àmbit d’estudi de la beca de recerca Monjo i Pons era el patrimoni i la cultura marítimes a l’àmbit espanyol. Des del punt de vista temàtic, podien participar projectes d’investigació en qualsevol camp relacionat amb les activitats marítimes, des del punt de vista històric, tot i que es donava preferència als treballs que feien aportacions en el camp de la història de l’enginyeria, les ciències i la construcció naval. Es van convocar quatre edicions i actualment la beca de recerca Monjo i Pons ja no es convoca.
En la seva primera edició (2004-2006) el treball premiat va ser El Triunfante: tecnologia y ciencia en la España de la Ilustración. Historia de un navío hundido en el golfo de Rosas, de Pablo de la Fuente. El resultat final ha estat publicat a la col·lecció Estudis, amb el número 9 (2006). El derelicte del Triunfante és una de les peces cabdals del patrimoni arqueològic subaquàtic català i la seva història convida a submergir-se en la història de l’enginyeria, la ciència i la construcció naval del segle XVIII sense deixar de banda el rerefons polític i estratègic que va acompanyar a l’Armada de la Il ·lustració. El fil conductor de la publicació és Jorge Juan de Santacilla, dissenyador del navili i agent secret a Anglaterra, que va fer una espectacular aportació a la enginyeria naval. L’arsenal del Ferrol, lloc de construcció del navili, permet conèixer el complex militar industrial de l’època.
En la segona edició (2006-2008) el treball premiat va ser Aportación de Cataluña a la arquitectura naval: valor tecnológico de los veleros del siglo XIX. L’autor, el dr. Francisco Fernández González, fa una aportació interessant al nostre coneixement sobre la construcció naval tradicional a Catalunya en la primera meitat del s. xix. A més a més, donat que ha utilitzat com a document la rica col·lecció de mig bucs del museu, aquest estudi ha permès documentar i valorar millor aquests elements. El treball va ser publicat dins la col·lecció Estudis, amb el núm. 14 (2009).
La tercera edició va ser declarada deserta, i en la quarta (2011-2013) el treball premiat va ser La enginyeria darrere de les coques i caravel·les del s. xv, de Bruno Hervás. Aquest treball no ha estat publicat.
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Recerca 06.09.2024
IX Jornada de Recerca local, patrimoni i història marítima – Crida a la participació
-
Recerca 17.04.2023
Veus de mar: La transformació del Port Vell a Youtube
-
El museu Recerca 23.02.2023
Les patents de sanitat Marítima
-
Recerca 15.11.2022
PORT VELL: LA TRANSFORMACIÓ DE PORT INDUSTRIAL A PORT HISTÒRIC
-
Recerca 09.04.2019
Presentació Lèxic Mariner
-
Recerca 01.12.2017
Acte de reconeixement al Xavier Nieto
-
Recerca 25.10.2017
Difusió del fons fotogràfic del port de Ciutadella del llegat Antoni Picó
-
Recerca 14.09.2017
Negreros y esclavos
-
Recerca 11.08.2017
5TH MEDITERRANEAN MARITIME HISTORY NETWORK CONFERENCE
-
Recerca 26.05.2017
El mundo del trabajo en la marina mercante española (1834 – 1914)
-
Recerca 03.03.2017
Seminari Internacional Les Llotges medievals a la Corona d’Aragó
-
Recerca 31.01.2017
La defensa de la costa a la provincia de Tarragona durant la Guerra Civil (1936 – 1939)
-
segueix-nos
-
web mmb