Beca de recerca Monjo i Pons

  • Recerca
  • 12.08.2014
Aquesta beca de recerca es va convocar en quatre ocasions en el marc d’una col·laboració amb la Delegació territorial de Catalunya de la Asociación y Colegio Oficial de Ingenieros Navales y Oceánicos. Rebia el nom de Joan Monjo Pons, autor de l’obra L’arquitectura naval, col·laborador de Narcís Monturiol a l’empresa Navegación Submarina, fundador de l’escola de nàutica de Vilassar de Mar, entre altres coses.

L’àmbit d’estudi de la beca de recerca Monjo i Pons era el patrimoni i la cultura marítimes a l’àmbit espanyol. Des del punt de vista temàtic, podien participar projectes d’investigació en qualsevol camp relacionat amb les activitats marítimes, des del punt de vista històric, tot i que es donava preferència als treballs que feien aportacions en el campde la història de l’enginyeria, les ciències i la construcció naval. Es van convocar quatre edicions i actualment la beca de recerca Monjo i Pons ja no es convoca.

En la seva primera edició (2004-2006) el treball premiat va ser El Triunfante: tecnologia y ciencia en la España de la Ilustración. Historia de un navío hundido en el golfo de Rosas, de Pablo de la Fuente. Elresultat final ha estat publicat a la col·lecció Estudis, amb el número 9 (2006). El derelicte del Triunfante és una de les peces cabdals del patrimoni arqueològic subaquàtic català i la seva història convida a submergir-se en la història de l’enginyeria, la ciència i la construcció naval del segle XVIII sense deixar de banda el rerefons polític i estratègic que va acompanyar a l’Armada de la Il·lustració. El fil conductor de la publicació és Jorge Juan de Santacilla, dissenyador del navili i agent secret a Anglaterra, que va fer una espectacular aportació a la enginyeria naval. L’arsenal del Ferrol, lloc de construcció del navili, permet conèixer el complex militar industrial de l’època.

En la segona edició (2006-2008) el treball premiat va ser Aportación de Cataluña a la arquitectura naval: valor tecnológico de los veleros del siglo XIX. L’autor, el dr. Francisco Fernández González, fa una aportació interessant al nostre coneixement sobre la construcció naval tradicional a Catalunya en la primera meitat del s. xix. A més a més, donat que ha utilitzat com adocument la rica col·lecció de mig bucs del museu, aquest estudi ha permès documentar i valorar millor aquests elements. El treball va ser publicat dins la col·lecció Estudis, amb el núm. 14 (2009).

La tercera edició va ser declarada deserta, i en la quarta (2011-2013) el treball premiat va ser La enginyeria darrere de les coques i caravel·les del s. xv, de Bruno Hervás. Aquest treball no ha estat publicat.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí