MINI TRANSAT 2021

22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic

UNA PROPOSTA DIDÀCTICA PEL SEGUIMENT D’UNA REGATA

Durant el curs 2021-22, el Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona, juntament amb 36 centres educatius i més de 5.200 alumnes d’arreu de Catalunya i les Illes Canàries, es van embarcar en un programa educatiu singular: el seguiment la regata oceànica Mini Transat 2021.

Novament, el seguiment d’una regata oceànica va ser el fil conductor d’un programa educatiu globalitzador i que va posar de manifest que, treballar per projectes a l’aula, pot ser una gran eina per a motivar l’aprenentatge i l’interès de l’alumnat.

La regata, que se celebra cada dos anys, es caracteritza per ser un repte per a la navegació en solitari, on homes i dones competeixen per igual a bord d’un vaixell –el mini- de només 6,5 metres d’eslora. Tot un escenari de superació personal i d’aventura que converteix als seus protagonistes en referents, fins i tot en ídols per a l’alumnat.

LA REGATA A L’ATLÀNTIC I A L’AULA

A pocs dies de començar el curs escolar 2021-22 es donava el tret de sortida de la Mini Transat 21 a les Sables d’Olonne (França) amb escala a l’Illa de la Palma i finalització a l’Illa caribenya de Guadalupe.

Entre les 90 persones que van prendre la sortida hi havia onze navegants de la Base Mini FNOB. Aquest fet va propiciar que el Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona desenvolupessin el programa educatiu 22 dies en 22 peus Aventura en solitari a l’Atlàntic i que els centres educatius poguessin apadrinar un o una navegant, i descobrir a través seu el que suposava aquesta aventura.

NOU REPTES PER TREBALLAR EL MAR, L’ÉSSER HUMÀ I LA NAVEGACIÓ

Durant el primer trimestre del curs es van plantejar nou reptes agrupats en tres eixos temàtics: Planeta mar, Ésser  humà i Navegació. Cada repte es va abordar des de diferents àmbits per tal de facilitar el treball globalitzat i competencial.

D’aquesta manera, l’alumnat va poder endinsar-se, a través del seguiment del o de la navegant a qui apadrinaven i de la regata, i descobrir aspectes relacionats amb la tecnologia, oceanografia, història, vida a bord, l’alimentació, l’oceà… entre molts altres.

Hem treballat diverses temàtiques de medi i també de valors intentant inculcar l’esforç, el treball, la humilitat, el sacrifici i la constància. Uns valors que costen d’adquirir. (Escola Lluís Vives)

La travessa de l’Atlàntic en solitari que van fer els i les navegants va permetre copsar que, valors com l’esforç, la perseverança, l’afany de superació, són fonamentals per aconseguir els somnis que molts dels navegants tenien en iniciar a aquesta competició, transformant-se en referents positius per a l’alumnat.

Foto: Escola Decroly

ACTIVITATS AL MUSEU I A LA FNOB

D’altra banda, es van desenvolupat un conjunt d’activitats complementàries al Museu que van permtre als infants i joves descobrir l’exposició Catalunya mar enllà.

Entre altres temes, l’alumnat va treballar què ha suposat per la humanitat la construcció de la imatge del món a partir de l’arribada a Amèrica, el comerç amb Amèrica durant els segles XVIII i XIX, a més d’endinsar-se en el món de la navegació astronòmica.

La descoberta de la drassana de la Base Mini FNOB va despertar també l’interès d’infants i joves, on van poder pujar a un Mini 6.50 com els que estaven fent la travessa de l’Atlàntic.

Gràcies a la col·laboració del Club Natació Barcelona en el projecte, molts nois i noies es van  posar en la pell dels i de les navegants i van fer un tast de diferents esports de mar.

En finalitzar el projecte l’alumnat va poder conversar amb el o la navegant a qui apadrinaven i preguntar tot allò que volien saber i culminar, d’aquesta manera, la feina feta.

Foto: Escola Arrels

UNA GRAN EXPERIÈNCIA

Els equips docents van valorar de forma molt positiva la participació en el projecte educatiu, especialment el contingut dels reptes ja que eren plenament curriculars i facilitaven l’aplicació a l’aula.

Entre d’altres aspectes, els docents van destacar sobretot, el fet que la regata fos un esdeveniment real: “això facilita la motivació de l’alumnat perquè és engrescadora, motivant, emocionant i vivencial i permet el treball dels valors associats al mar i a la navegació i, per tant, en millora l’aprenentatge”.

El resultat del treball realitzat al llarg de quatre mesos, a més a més de l’apadrinament dels i les navegants que van participat en la regata, va despertar la curiositat i les emocions de l’alumnat, compartint en primera persona l’aventura dels seus protagonistes.

Ha sigut una bona experiència pels alumnes ja que s’han introduït a un món que no coneixien. Els hi ha agradat molt poder conèixer l’experiència del navegant. (IE Mar Mediterrània).

Els i les navegants també van fer les valoracions de la participació en el programa educatiu.

TESTIMONIS

PILAR PASANAU

Estic molt contenta de poder aportar el meu granet de sorra. puc veure en la resposta dels nens/es i nois/es el que ha significat per ells participar en el programa educatiu. En totes les escoles que he fet la cloenda s’ha rebut l’agraïment personal per part del professorat i direcció. Aquesta experiència ha estat molt gratificant per a mi. Donar a conèixer la mar i la vela oceànica des del meu punt de vista i en primera persona, ha estat com portar als més joves a navegar amb mi…perquè poguessin saber què se sent quan navegues en mig de l’oceà, com t’has de preparar, i tot el que aprens per a després, tot això, ho podem aplicar a la vida.

FELIP MOLL

Crec que aquest programa és essencial i hi ha de ser per intentar apropar una mica aquesta cultura a les noves generacions.

CARLOS MANERA

Ha sigut un plaer poder participar en aquest projecte amb les escoles, recordo com a mi em van impactar les figures de Gerard Marin per exemple quan era petit, i la il·lusió que em transmetia. Els nens i nenes han estat súper implicats, realment han fet un seguiment de la competició increïble, i una gran feina per part del mestres de mostrar-ho i fer les activitats, tant per la part de vela com els valors que es transmeten. Es molt gratificant per a mi veure i sentir la il·lusió dels nens i nenes i compartir amb ells. Per part meva ha sigut un plaer formar-ne part. Moltes gràcies a tots els  que han fet aquest projecte possible.

UNA EXPOSICIÓ DE LA FEINA FETA

De la feina feta a partir dels reptes proposats a l’alumnat, es va compartir el resultat en una exposició virtual. Aquesta és un bon recull i un bon testimoni de l’experiència.

EXPO VIRTUAL

Aquí es poden consultar totes les activitats que es van dur a terme:

ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES

Els centres educatius van poder gaudir d’una sessió de formació de docents. També es van realitzar diferents activitats dins del programa educatiu del museu i de la FNOB, com van ser:

L’ aventura de l’ Atlàntic, Tast d’esports nàutics, Xerrada de la travessa de l’atlàntic, Seguint l’emprenta dels descobridorsUn viatge mar enllà