Una proposta didàctica per treballar per projectes
El 8 de novembre de 2020, a les 14.20 h, es donava el tret de sortida de la 9a edició de la Vendée Globe 2020, la volta al món a vela en solitari, sense escales ni assistència. Aquest va ser l’escenari escollit pel Museu Marítim de Barcelona (MMB) i la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona (FNOB) per desenvolupar el programa educatiu Vendée Globe 2020, seguiment d’una volta al món a vela.
Durant aproximadament sis mesos, es va dur a terme una experiència educativa compartida entre les entitats implicades, regatistes oceànics i persones expertes que hi van col·laborar, i, sobretot, docents i alumnat que s’hi van sumar, posant de manifest la seva motivació i implicació amb el programa. Com a resultat, una experiència engrescadora, vivencial i emocionant que va despertar l’interès dels nois i noies a l’aula i, fins i tot, més enllà…
DESCOBRINT LA VENDÉE GLOBE
Sens dubte, la Vendée Globe és el desafiament més gran en competició que se segueix arreu del món, i s’ha convertit en una regata mítica on participen els i les millors navegants. De fet, es considera una de les proves més dures del planeta i és, per a moltes persones, l’equivalent a pujar l’Everest: un repte excepcional i extraordinari.
La regata té la sortida i l’arribada a Les Sables-d’Olonne, una ciutat de la prefectura de La Rochelle, a l’oest de França. El seu recorregut, de 21.660 milles (40.024 km), proposa vorejar el continent Antàrtic deixant a babord els tres grans caps del planeta: Bona Esperança, Leeuwin i el mític Cap d’Hornos.
En aquesta edició, hi havia trenta-tres vaixells capitanejats per 27 homes i 6 dones, entre els quals en destacava un: Dídac Costa, un experimentat navegant barceloní de 40 anys, bomber de professió, que aconseguia dur a terme la seva tercera volta al món, la segona en solitari.
En aquest context, el Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona van considerar que la regata suposava un marc incomparable per apropar el mar i la cultura marítima als centres educatius i treballar-los a l’aula, tenint el seguiment de la regata en temps real com a eix conductor i Dídac Costa com a protagonista.
Seguiment d’una volta al món a vela
La circumnavegació del planeta en una regata com la Vendée Globe, en la qual els i les navegants s’enfronten a tres mesos de navegació en solitari a bord de vaixells que són autèntiques màquines tecnològiques —els IMOCA 60, considerats els fórmula 1 del mar—, abasta gran quantitat de disciplines que faciliten l’aprenentatge globalitzat i permet abordar els diferents àmbits del currículum escolar, afavorint el treball per projectes.
En aquest sentit, les activitats que es van dissenyar en el marc del programa educatiu precisament van estar pensades per potenciar els aprenentatges globalitzats. De fet, la regata es presentava com una oportunitat immillorable per transmetre valors, destreses i coneixements fonamentals en el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’alumnat, i, alhora, permetia treballar des de l’aula en un context de pandèmia, tal com es va transmetre a mestres i professorat en les sessions de formació.
SEGUIMENT EN DIRECTE
Com a activitat principal, es va proposar fer-ne el seguiment en directe a partir d’una sèrie de reptes a desenvolupar a l’aula. Aquests estaven estructurats en tres eixos temàtics: Planeta mar, Ésser humà i Navegació, els quals permetien abordar continguts altament curriculars: geografia, coordenades geogràfiques, alimentació, son, obtenció d’energia, meteorologia, temes de gènere, valors, etc. D’aquesta manera, els nois i les noies van conèixer, en temps real, quins eren els regatistes que hi participaven i quines eren les seves vivències, a més d’endinsar-se en el coneixement dels oceans més inhòspits del planeta, entre molts altres temes.
A més a més, es van dissenyar altres activitats complementàries, entre les quals va destacar la Mostra de pòsters Oceà Viu, Planeta Viu. Aquesta proposava a l’alumnat elaborar un pòster per sensibilitzar sobre la problemàtica dels plàstics presents al mar. Entre tots els pòsters presentats, se’n van escollir vuit que es van entregar als patrons que navegaven a bord del One Planet One Ocean, La Fabrique i Merci. D’aquesta manera, els missatges d’aquestes alumnes van fer la volta al món, la qual cosa va suposar un punt de motivació extra per a l’alumnat implicat i les seves famílies.
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES
Igualment, els centres educatius van tenir l’oportunitat de visitar la seu de la FNOB per tal de gaudir d’una xerrada sobre navegació oceànica, participar en xerrades virtuals de la mà de persones expertes o gaudir d’una jornada de tast d’esports nàutics en col·laboració amb el Club Natació Barcelona. La visita al Museu Marítim de Barcelona els va permetre també dur a terme activitats com ara Històries de vaixells o Seguint l’empremta dels descobridors, per endinsar-se en aspectes vinculats amb la història de la navegació.
Com a tancament, es van convidar els 36 centres educatius inscrits —171 grups classe amb 5.556 alumnes— a participar en una entrevista virtual en directe amb qui ja s’havia convertit en un referent per a molts nois i noies, com a persona i com a esportista: Dídac Costa.
XARXES SOCIALS
Per dinamitzar tot el programa educatiu, es va apostar per utilitzar les xarxes socials i, més concretament, Instagram. Es va crear el perfil @voltaalmonvg20 com a eina de comunicació entre l’organització i els centres, la qual cosa facilitava fer el seguiment de la regata, proposar els reptes a resoldre i fer visible la feina dels centres educatius.
Activitats per a tots els públics
Que un esdeveniment esportiu esdevingui l’element vertebrador d’un programa educatiu es dona en molt poques ocasions, i que aquest sigui l’origen d’una exposició, encara menys.
De fet, una de les propostes més importants que es van dur a terme va ser la creació de l’exposició Vendée Globe 2020. Regata a vela en solitari al voltant del món, la qual va comptar amb més de 6.000 visitants, tot i les circumstàncies excepcionals derivades de la pandèmia de la COVID-19.
Altres propostes desenvolupades van ser el cicle Converses oceàniques en línia amb l’objectiu d’apropar al públic general, de la mà de persones expertes, aspectes rellevants de la regata, la IX edició del Concurs de Microrelats que enguany tenia com a tema La teva volta al món o el quiz virtual Posa a prova el que saps de la Vendée Globe.
El públic familiar també ha comptat amb diverses propostes. D’una banda, en el context del cicle Petites històries, grans dones que es duu a terme en col·laboració amb altres museus de la ciutat, l’MMB proposava descobrir la Samantha Davies, una de les dones regatistes que participaven en aquesta edició. D’altra banda, El conte de la volta al món donava a conèixer als més petits les aventures de Dídac Costa i els seus amics, així com el butlletí infantil Patapum, que dedicava un especial a la Vendée Globe 2020.